فاعلية الذات الأکاديمية وعلاقتها بالذکاء العملى لدى عينة من طلاب الصف الأول بالتعليم الثانوى ( العام والفنى )Academic self – efficacy and its relationship to practical intelligence among a sample of first year general and technical secondary students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان

2 قسم علم النفس التربوى کلية تربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى دراسة فاعلية الذات الأکاديمية وعلاقتها بالذکاء العملى لدى عينة من طلاب الصف الأول الثانوى (عام وفنى) ، وتکونت عينة البحث من (350) طالب وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوى (العام والفنى) ، وطبقت الباحثة مقياس فاعلية الذات الأکاديمية إعداد محمد السيد (2004) ومقياس الذکاء العملى إعداد الباحثة (2020) ، وقد أسفرت النتائج عن عدم وجود علاقة بين فاعلية الذات الأکاديمية والذکاء العملى ، کما أسفرت عن وجود فروق دالة إحصائيا بين طلاب الصف الأول الثانوى (العام والفنى) لصالح التعليم الفنى.
This study aimed to identify the relationship between the effectiveness of the academic self and its relationship to practical intelligence among sample of first grade students in general and technical secondary education.
The research sample consisted of (350) students and from the first year of high school (general and technical), the research applied the measure of academic self-efficacy, prepared by Mohamed El-sayed (2004) and the scale of practical intelligence prepared by the researcher (2020), the results revealed that there is no relationship between the effectiveness of the academic self and practical intelligence. It also resulted in a statistically significant difference between the first gear technical and general students. 

الموضوعات الرئيسية