الخصائص السيکومترية لمقياس أساليب المواجهة للضغوط النفسية لدي العاملين بالإدارة التعليمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

2 استاذ الصحة النفسية بکلية التربية جامعة حلوان

3 استاذ مساعد الصحة النفسية بکلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

الخصائص السيکومترية لمقياس أساليب المواجهة للضغوط النفسية لدي العاملين بالإدارة التعليمية.وهدفالبحث الى الکشف عن الخصائص السيکومترية لمقياس أساليب المواجهة للضغوط النفسية لدي العاملين بالإدارة التعليمية . وتکونت العينة من (250) عامل وعاملة بالادارة التعليمية . ادوات البحث: مقياس أساليب المواجهة للضغوط النفسية . نتائج البحث : توصلت نتائج البحث الىان مقياس اساليب مواجهة الضغوط لدى للعاملين بالإدارة التعليمية، والذى تم اعدادة فى البحث الحالية يتمتع بدرجة عالية من الصدق والثبات، وتوافر الشروط السيکومترية للمقياس؛ وصالحيتة لاستخدام وقدرتة على قياس اساليب المواجهة لدى للعاملين بالإدارة التعليمية فى البيئة المصرية وهذا ما يجعلنا نثق فى النتائج التى يمکن التوصل اليها فى الدراسات المستقبلية و الفائدة العلمية والتطبيقية من البحث الحالي: قد تفيد هذه الاداه المتخصصين والمهتمين والمربين فى محاولة الکشف عن الاساليب التى يستخدمها العاملين بالإدارة التعليمية فى مواجهة الضغوط التى يتعرضون لها ومن ثم توحيد الرؤى فى کيفية حث العاملين بالإدارة التعليمية على استخدام الاساليب الايجابية لمواجهة الضغوط،
Research Title: Psychometric properties of the scale of methods of coping with psychological stress among employees of the educational administration. The research aimed to reveal the psychometric properties of the scale of methods of coping with psychological pressures of workers in the educational administration. The sample consisted of (250) workers and employees in the educational administration. Research tools: a measure of coping techniques with psychological stress. Search results: The results of the research found that the scale of stress management techniques for educational management personnel, Which was prepared in the current research enjoys a high degree of honesty and consistency, and the availability of psychometric conditions for the scale; and its validity to use and ability to measure the confrontational methods of workers in the educational administration in the Egyptian environment, and this is what makes us confident in the results that can be reached in future studies and scientific and applied benefit from Current research: This tool may be useful to specialists, interested, and educators in an attempt to reveal the methods used by educational management employees in facing the pressures they are exposed to, and then to unify visions of how to urge educational management workers to Use positive methods to cope with pressure, and alleviate the problems that they face when they use negative methods.
 

الموضوعات الرئيسية