اللياقة النفسية وعلاقتها بالثقة بالنفس لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصلة على دکتوراه الفلسفة في التربية تخصص الصحة النفسية-کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين اللياقة النفسية والثقة بالنفس لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، والتعرف على مدى إمکانية التنبؤ بدرجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم على متغير الثقة بالنفس بمعلومية الدرجة الکلية لللياقة النفسية. واسُتخدم المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تکونت عينة الدراسة من (50) طفلاً من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم المتردديين باستمرار على جمعية بلال بن رباح بمحافظة أسيوط ومراکز أخرى متعددة بمحافظة أسيوط وممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (9 - 12) سنة، وعمر عقلي ما بين (6 - 8)، ونسبة ذکائهم من (50 - 70) وفقاً لمقياس ستانفورد - بينيه الصورة الرابعة ومن الذين لديهم مشکلات خاصة بإنخفاض في اللياقة النفسية والثقة بالنفس، وقد تکونت أدوات الدراسة من مقياس اللياقة النفسية للأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة)، ومقياس الثقة بالنفس للأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة)، ومقياس ستانفورد - بينيه للذکاء الصورة الرابعة (تعريب وإعداد وتقنين/ لويس کامل مليکة، 1998)، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة (طردية) دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم على مقياس اللياقة النفسية ودرجاتهم على مقياس الثقة بالنفس، وإمکانية التنبؤ بدرجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم على متغير الثقة بالنفس بمعلومية الدرجة الکلية للياقة النفسية".

This study aimed to reveal relationship between Psychological Fitness and Self-Confidence of Educable Mentally Retarded Children, and to identify the extent of predictability of the scores of Educable Mentally Retarded Children on the variable of Self-Confidence with the knowledge of the total score of Psychological Fitness, and using the relational descriptive methodology, and study sample consisted of (50) Children of Educable Mentally Retarded Children entity attending to Bilal bin Rabah Association – Assiut Governorate, and who are between the ages (9 - 12 ) years, and mental age ranges between (6 – 8), and their IQ ranges between (50 - 70) as measured by Stanford-Binet Scale Fourth Edition,, and who have low of Psychological Fitness and Self-Confidence, the study consisted tools of Psychological Fitness Scale for Educable Mentally Retarded Children (prepared by the researcher), Self-Confidence Scale for Educable Mentally Retarded Children (prepared by the researcher), Stanford-Binet Scale of Intelligence Fourth Edition (Arabization, preparation and rationing/ Louis Kamel Malika, 1998), The results showed there is a statistically positive (positive) significant correlation relationship at the significance level of 0.01 among the scores of educable mentally retarded children on Psychological Fitness scale and their scores on Self-Confidence scale,  and the predictability of the scores of educable mentally retarded children on the variable of Self-Confidence with the knowledge of the total score of  Psychological Fitness.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية