الفروق في تقدير الذات في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طفل ما قبل المدرسة The Differences in self-esteem in the light of some demographic variables for pre-school children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن الفروق في تقدير الذات في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية (السن/ النوع/ مستوى التعليم/ المستوى الثقافي الاجتماعي)، حيث بلغ عدد العينة (118)، حيث (51) للإناث و(67) للذکور، وقد تراوحت أعمارهم بين ( 4 -6) سنوات، وذلک بمدرستين، أحدهما خاصة والآخر حکومية، وقد قامت الباحثة باستخدام استمارة المستوى الاجتماعي التعليمي من إعداد فايزة يوسف عبد المجيد (1993)، ومقياس تقدير الذات من إعداد الباحثة، وأسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق في تقدير الذات تُعزى لمتغير السن، وعدم وجود فروق في تقدير الذات ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير النوع ماعدا الذات المدرسية توجد فروق لصالح الإناث عند مستوى دلالة (0.05)، وعدم وجود فروق تُعزى لنوع التعليم (خاص/ حکومي) ماعدا الذات الأسرية والمجموع الکلي هناک فروق لصالح التعليم الخاص عند مستوى دلالة (0.01)، ووجود فروق تُعزى للمستوى الثقافي الاجتماعي بين أطفال التعليم الخاص والتعليم الحکومي لصالح التعليم الخاص.
The research aimed to reveal the differences in self-esteem in light of some demographic variables (age / gender / level of education / cultural-social level), where the sample number reached (118), where (51) for females and (67) for males, and their ages ranged between (4-6 years), in two schools, one in private and the other in government. The researcher used the educational social level form prepared by Fayza Youssef Abdel Majid (1993) and a measure of self-esteem prepared by the researcher. The results of the study resulted in no differences in self-esteem. Attributed to the age variable, and the absence of differences in self-esteem with statistical significance due to the variable of gender, except for the self. For school, there are differences in favor of females at the significance level (0.05), and there are no differences due to the type of education (private / government) except for the family self and the grand total there are differences in favor of private education at the significance level (0.01), and the presence of differences attributed to the cultural cultural level among special education children Government education is in favor of private education.

الموضوعات الرئيسية