العلاقة بين بعض حيل الدفاع والتفکير المجرد لدي عينة من الطالبات المراهقات من المرحلتين المتوسطة والجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية مشارک – جامعة المجمعة

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على العلاقة بين بعض حيل الدفاع والتفکير المجرد لدى عينة من الطالبات المراهقات في المرحلة المتوسطة (الإعدادية) والمرحلة الجامعية واستخدمت الباحثة مقياسين لميکانزمات الدفاع والتفکير المجرد من إعداد الباحثة وتم تطبيق المقياسين على 65من طالبات المدرسة الثانية المتوسطة بمدينة رماح و47 من طالبات کلية العلوم والدراسات الانسانية بمدينة رماح، وتوصلت الباحثة من خلال الدراسة الى النتائج التالية
-         توجد علاقة ارتباطية موجبة کلما زاد التفکير المجرد في المرحلة المتوسطة کلما زاد التفکير المجرد في المرحلة الجامعية
-        متوسطات درجات التفکير المجرد في المرحلة الجامعية أعلى من المتوسطات في المرحلة المتوسطة
-        لا توجد فروق ذات دلاله احصائية بين درجات الطالبات على مقياس ميکانيزمات الدفاع في المرحلة المتوسطة والمرحلة الجامعية
-        يزداد استخدام الطالبات في المرحلة المتوسطة ميکانيزمات الدفاع (الإسقاط وتکوين رد الفعل والتعويض) في حين يزداد استخدام ميکانيزمات الدفاع (النکوص والإنکار والإزاحة والتبرير والتقمص والکف) في المرحلة الجامعية
-        انه توجد في المرحلة المتوسطة علاقة عکسية بين التفکير المجرد وميکانيزمات الدفاع کلما زاد التفکير المجرد کلما قل استخدام ميکانيزمات الدفاع
-        أن الطالبات في المرحلة الجامعية ذوات الدرجات الأعلى في إدراک العلاقات کن يستخدمن جميع ميکانيزمات الدفاع ماعدا الکف ,والطالبات الأعلى في الاستنتاج کن يستخدمن ميکانيزمات الکبت وتکوين رد الفعل والنکوص والإعلاء والانکار والتعويض, والطالبات الأعلى في الاستدلال کن يستخدمن الاعلاء والانکار والتعويض والتقمص والکف والعزل ,أما الطالبات الأعلى في الاستنباط کن يستخدمن الکبت والنکوص والتقمص والکف, والطالبات الأعلى في الاستقراء کانوا أکثر استخداماً لميکانيزمات الکبت والاسقاط وتکوين رد الفعل والنکوص والاعلاء والتعويض والازاحة
The researcher aimed to identify the relationship between some defense Mechanisms and abstract thinking in a sample of adolescent students in middle and high school. The researcher used two measures of defense mechanisms and abstract thinking prepared by the researcher. The measures were applied to 65 students of the second secondary school in Ramah city and 47 female students Faculty of Science and Human Studies in Ramah, and the study concluded the following results.
- There is a positive relationship as abstract thinking increases the more abstract thinking at the university level.
- The averages of abstract thinking levels at the undergraduate level are higher than those in the preparatory level.
- There are no statistically significant differences between the grades of female students on the scale of defense mechanisms at the preparatory and university levels.
- Increasing the use of female students in the preparatory level of defense centers (projection, reaction formation and compensation), while the use of defense mechanisms (regression, denial, displacement, rationalization, identification and inhibition).
- There is in the preparatory level an inverse relationship between abstract thinking and mechanisms in the defense, the more abstract thinking and the defense mechanisms in, the more abstract thinking the less the use of defense mechanisms.
- The female students at the university level with the highest degrees in the perception of the relations used all the mechanisms of defense except the inhibition, and the higher students in the conclusion were used Mechanisms in repression and the formation of reaction , regression , sublimation , denial , compensation, and the highest students in the deduction used to sublimation  , deny , compensation , inhibition , identification and isolation, The higher students in the development were used for repression, retraction, projection , reaction formation , and the higher female students in induction were more used for mechanisms in repression , projection, the reaction formation , regression and increase, compensation and replacement.

الموضوعات الرئيسية