برنامج تنمية مهنية قائم على الممارسات العلمية والهندسية لتنمية مهارات التدريس الإبداعي والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمي العلوم بمرحلة التعليم الأساسي Professional Development Program Based on Science and Engineering Practices to Develop the Elementary Science Teachers' Creative Teaching Skills and Their Attitudes Towards Teaching Profession

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد بکلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

شهدت التربية العلمية تغيرات جوهرية في الفترة الأخيرة، وکان في مقدمة تلک التغيرات بروز مصطلح الممارسات العلمية والهندسية بهدف إعداد القوى العاملة القادرة على دفع قطار التنمية. وقد فرض دمج تلک الممارسات في مناهج العلوم ضرورة توافر معلم کفء قادر على التحرر من القيود المتوارثة من المعلمين السابقين، وذلک من خلال امتلاکه لمهارات التدريس الإبداعي وتمتعه باتجاه إيجابي نحو مهنة التدريس. وفي ضوء ذلک، هدف البحث الحالي إلى بناء برنامج تنمية مهنية قائم على الممارسات العلمية والهندسية لتنمية مهارات التدريس الإبداعي والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى معلمي العلوم بمرحلة التعليم الأساسي؛ ولتحقيق هذا الهدف تم بناء قائمة بالممارسات العلمية والهندسية اللازمة لهؤلاء المعلمين. واٌستخدمت القائمة في بناء برنامج التنمية المهنية. وأُعدت بطاقة لملاحظة مهارات التدريس الإبداعي، کما أُعد مقياس الاتجاه نحو مهنة التدريس. ولقياس فاعلية البرنامج طٌبقت أدوات القياس قبل تطبيق البرنامج على مجموعة من معلمي العلوم بمرحلة التعليم الأساسي وبعده. وقد أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المعلمين في التطبيق القبلي والبعدي لکل من بطاقة مهارات التدريس الإبداعي ومقياس الاتجاه نحو مهنة التدريس لصالح التطبيق البعدي. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة إدراج الممارسات العلمية والهندسية کأحد الأسس الرئيسة لبناء برامج التنمية المهنية لمعلمي العلوم بمرحلة التعليم الأساسي بما يساعد على تنمية مهارات التدريس الإبداعي والاتجاه نحو مهنة التدريس.
In the recent period, science and engineering practices term has been emerged in order to prepare the workforce that be able to lead the development process. Applying these practices into science curriculum needs a teacher who can overcome the traditional patterns of teaching science. This kind of teachers should be proficient in creative teaching skills and have a positive Attitude towards teaching profession. In order to have such skillful teacher, the research aims to build a professional development program based on science and engineering practices to develop the elementary science teachers' creative teaching skills and their Attitudes towards teaching profession. To achieve this aim, a list of science and engineering practices that are necessary for elementary science teachers was built. The list was used in building the professional development program. An observation card of creative teaching skills and A scale of the Attitude towards the teaching profession were prepared. To measure the effectiveness of the program, the measurement tools were applied before and after the implementation of the program. Results indicated that using the program has a positive effect on teachers' creative teaching skills and their Attitudes towards teaching profession. In light of these results, the researcher recommended the necessity of including science and engineering practices as one of the main bases for building professional development programs for elementary science teachers in a way that helps in developing creative teaching skills and the attitude towards the teaching profession.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية