المهارات النفس حرکية وعلاقتها بإدارة الذات لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم Psychomotor Skills and Its Relation to Self-Management for Educable Mentally Retarded Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصلة على دکتوراه الفلسفة في التربية تخصص الصحة النفسية-کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين متغيري المهارات النفس حرکية وإدارة الذات لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، والکشف عن الفروق في متغير المهارات النفس حرکية لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، والکشف عن الفروق في متغير إدارة الذات لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم. واسُتخدم المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تکونت عينة الدراسة من (50) طفلاً من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم المتردديين باستمرار على مرکز کيان إنسان للتخاطب وتنمية المهارات بمدينة القوصية – محافظة أسيوط ومراکز أخرى متعددة بمحافظة أسيوط وممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (9 - 12) سنة، وعمر عقلي ما بين (6 - 8)، ونسبة ذکائهم من (50 - 70) وفقاً لمقياس ستانفورد - بينيه الصورة الرابعة ومن الذين لديهم مشکلات خاصة بإنخفاض في المهارات النفس حرکية وإدارة الذات، وقد تکونت أدوات الدراسة من مقياس المهارات النفس حرکية للأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة)، ومقياس إدارة الذات للأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة)، ومقياس ستانفورد - بينيه للذکاء الصورة الرابعة (تعريب وإعداد وتقنين/ لويس کامل مليکة، 1998)، وأظهرت النتائج عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الدرجة الکلية لمقياس المهارات النفس حرکية وأبعاده الفرعية (مهارة الفراغ-مهارة الصورة والجسم- مهارة الحرکة-مهارة الزمن) وکل من الدرجة الکلية لمقياس إدارة الذات وأبعاده الفرعية (مراقبة الذات-تقييم الذات-تعزيز الذات) لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم الذکور والإناث في الدرجة الکلية لمقياس المهارات النفس حرکية، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم الذکور والإناث في بُعد مراقبة الذات لصالح الأطفال الذکور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم الذکور والإناث في بُعد تقييم الذات، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم الذکور والإناث في بُعد تعزيز الذات لصالح الأطفال الذکور، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم الذکور والإناث في الدرجة الکلية لمقياس إدارة الذات لصالح الأطفال الذکور.
 

This study aimed to reveal relationship between Psychomotor Skills and Self-Management of Educable Mentally Retarded Children, and the detection of differences in the variable of Psychomotor Skills of Educable Mentally Retarded Children, and the detection of differences in the variable of Self-Management of Educable Mentally Retarded Children, and using the relational descriptive methodology, and study sample consisted of (50) Children of Educable Mentally Retarded Children entity attending to Kayan Insan Center For Phoniatrics & Skills Development – Quseya city – Assiut Governorate, and who are between the ages (9 - 12 ) years, and mental age ranges between (6 – 8), and their IQ ranges between (50 - 70) as measured by Stanford-Binet Scale Fourth Edition,, and who have low of Psychomotor Skills and Self-Management, the study consisted tools of Psychomotor Skills Scale for Educable Mentally Retarded Children (prepared by the researcher), Self-Management Scale for Educable Mentally Retarded Children (prepared by the researcher), Stanford-Binet Scale of Intelligence Fourth Edition (Arabization, preparation and rationing/ Louis Kamel Malika, 1998), The results showed there is no statistically significant correlation relationship between the total score of the psychomotor skills scale and its sub-dimensions (space skill- body awareness skill – motor skill – time skill) and each of the overall score of the self-management scale and its sub-dimensions (self monitoring – self evaluation – self reinforcements) of educable mentally retarded children, there is no statistically significant differences between the mean scores of educable mentally retarded children male and female in the total score for the psychomotor skills scale, there is statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of  educable mentally retarded children male and female in the dimension of self-monitoring in favor of male children, there is no statistically significant differences between the mean scores of educable mentally retarded children male and female in the dimension of self-evaluation, there is statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of  educable mentally retarded children male and female in the dimension of self reinforcements in favor of male children, there is statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of  educable mentally retarded children male and female in the total score for the self-management scale in favor of male children. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية