اللياقة النفسية وعلاقتها بالشعور بالسعادة لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم Mental Fitness and Its Relation to A Feeling of Happiness for Educable Mentally Retarded Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصلة على دکتوراه الفلسفة في التربية تخصص الصحة النفسية-کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين اللياقة النفسية والشعور بالسعادة لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم، والتعرف على مدى إمکانية التنبؤ بدرجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم على متغير الشعور بالسعادة بمعلومية الدرجة الکلية لللياقة النفسية. واسُتخدم المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تکونت عينة الدراسة من (50) طفلاً من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم المتردديين باستمرار على مرکز کيان إنسان للتخاطب وتنمية المهارات بمدينة القوصية – محافظة أسيوط ومراکز أخرى متعددة بمحافظة أسيوط وممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (9 - 12) سنة، وعمر عقلي ما بين (6 - 8)، ونسبة ذکائهم من (50 - 70) وفقاً لمقياس ستانفورد - بينيه الصورة الرابعة ومن الذين لديهم مشکلات خاصة بإنخفاض في اللياقة النفسية والشعور بالسعادة، وقد تکونت أدوات الدراسة من مقياس اللياقة النفسية للأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة)، ومقياس الشعور بالسعادة للأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم (إعداد الباحثة)، ومقياس ستانفورد - بينيه للذکاء الصورة الرابعة (تعريب وإعداد وتقنين/ لويس کامل مليکة، 1998)، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين درجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم على مقياس اللياقة النفسية ودرجاتهم على مقياس الشعور بالسعادة، وإمکانية التنبؤ بدرجات الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم على متغير الشعور بالسعادة بمعلومية الدرجة الکلية للياقة النفسية".
This study aimed to reveal relationship between Mental Fitness and A Feeling of Happiness of Educable Mentally Retarded Children, and to identify the extent of predictability of the scores of Educable Mentally Retarded Children on the variable of A Feeling of Happiness with the knowledge of the total score of Mental Fitness, and using the relational descriptive methodology, and study sample consisted of (50) Children of Educable Mentally Retarded Children entity attending to Kayan Insan Center For Phoniatrics & Skills Development – Quseya city – Assiut Governorate, and who are between the ages (9 - 12 ) years, and mental age ranges between (6 – 8), and their IQ ranges between (50 - 70) as measured by Stanford-Binet Scale Fourth Edition,, and who have low of Mental Fitness and A Feeling of Happiness, the study consisted tools of Mental Fitness Scale for Educable Mentally Retarded Children (prepared by the researcher), A Feeling of Happiness Scale for Educable Mentally Retarded Children (prepared by the researcher), Stanford-Binet Scale of Intelligence Fourth Edition (Arabization, preparation and rationing/ Louis Kamel Malika, 1998), The results showed there is a statistically significant correlation relationship at the significance level of 0.01 among the scores of educable mentally retarded children on mental fitness scale and their scores on a feeling of happiness scale,  and the predictability of the scores of educable mentally retarded children on the variable of a feeling of happiness with the knowledge of the total score of  mental fitness

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية