التفاعل بين نمط التحفيز(التقدمى / التتابعى) بإستخدام وکيل المحادثات والأسلوب المعرفى فى المناقشات الإلکترونية وأثره على التحصيل والدافعية للتعلم لدى طلاب الدراسات العليا Interaction Between Motivate Type (Proactive/Sequnce) Using the Agent of Conversations and Cognitive Style in Electronic Discussions and Its Effect on Achievement and Motivation for le

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادى

المستخلص

هدف البحث إلى محاولة تحديد انسب أنماط التحفيز(التقدمى/ التتابعى) من خلال وکيل المحادثات وعلاقته بالأسلوب المعرفى (المستقل / والمعتمد) فى المجال الادراکى، ودراسة أثر التفاعل بينهما على الدافعية للتعلم والتحصيل، ولغرض البحث تم تصميم اختبار تحصيلى ومقياس الدافعية للتعلم، واسفرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي ≤0,05بين متوسطى درجات طلاب المجموعات التجريبية فى التطبيق البعدى للاختبار التحصيلى يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمط التحفيز(التقدمى / التتابعى ) بإستخدام وکيل المحادثات، والأسلوب المعرفى فى المناقشات الإلکترونية لصالح مجموعة التجريبة التى استخدمت التحفيز الاستباقى وذو الاسلوب المعرفى المستقل فى المجال الإدراکى، أما فيما يتعلق بالدافعية للتعلم فقد جاءت النتائج لتوضح عدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات طلاب المجموعات التجريبية فى التطبيق البعدى لمقياس الدافعية للتعلم يرجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمط التحفيز(التقدمى/ التتابعى) من خلال وکيل المحادثات، والأسلوب المعرفى (المستقل / والمعتمد) فى المجال الادراکى، وقد أوصى البحث بضرورة استخدام أشکال، وآليات متنوعة للتحفيز فى بيئات التعلم الإلکترونية، والتى تسهم فى رفع مستوى الدافعية، والتعلم فى تلک البيئات، وذلک للحفاظ على مواصلة التعلم، وعدم التسرب من الأنظمة الإلکترونية.
 
The aim of this research is to try to investigate the best motivate (proactive/ Sequnce) through the agent of conversations and cognitive style  (independent / dependent) in the cognitive field, and study the impact of interaction between them on the motivation of learning and achievement, and for the purpose of the research was designed an achievement test and scale of motivation for learning, and the results of the search there is of statistically significant difference at the level of ≤ 0.05 between the mean scores of the experimental groups students in the post-test of the achievement test is due to the basic effect of the interaction between the motivate tupe (Proactive/ Sequnce) using the agent of conversations and cognitive style in the electronic discussions for the benefit of the experimental group. In terms of motivation for learning, the results show that there is no statistically significant difference between the mean scores of the experimental groups in the distance application of the motivation scale of learning due to the main effect of the interaction between the motivate type. (Proactive/ Sequnce) through the agent of conversations and cognitive style (independent / dependent) in the cognitive field, the research has recommended the need to use various forms and mechanisms for stimulation in e-learning environments that contribute to raising the level of motivation and learning in those environments keep learning and not dropping out of electronic systems.

الموضوعات الرئيسية