اجراءات مقترحة لإدارة الانطباع لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية جامعة الزقازيق فى ضوء نماذج الذکاء العاطفى نموذج ماير وسالوفى Impression Management Strategies For Heads Of Academic Departments At Zagazig University In The Light Of Emotional Intelligence Models (Model: Mayer And Salovey)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والادارة التعليمية کلية التربية- جامعة الزقازيق

المستخلص

    أصبحت القيادات الجامعية مطالبة بضرورة فهم وتلبية احتياجات المجتمع المحيط من خلال تعزيز مناخ إيجابي يساعد على تحقيق النجاح المطلوب وتحقيق التميز، فالقادة ذوى الذکاء العاطفي عادة يمتلکون مهارات اجتماعية تساعدهم فى بناء قاعدة من الروابط الجيدة بين کافة العاملين داخل وخارج المؤسسة، و لديهم قدرة على اتخاذ القرارات الجيدة و إدخال السعادة والثقة والتعاون بين الأفراد مما يسهم فى زيادة الولاء والانتماء للمؤسسة.
      بالإضافة لهذا، فالذکاء العاطفي کقدرة داخلية وشخصية تعترف أن إدراک العواطف وإدارتها في الذات والآخرين لها تأثير کبير علي استخدام استراتيجيات إدارة الانطباع. إذ أن هناک علاقة مباشرة بين الذکاء العاطفي واستراتيجيات إدارة الانطباع ، ومن ثم فالفرد الذى يتمتع بمهارات الذکاء العاطفي يتمکّن من استخدام استراتيجيات إدارة الانطباع بمهارة عالية ويصبح لديه قدرة الخروج بسرعة من موقف أو عواطف مؤلمة. کما أن لديه القدرة على التعرف بدقة على مشاعر الآخرين وتحديدها وتقديرها ومن ثم تطوير العلاقات معهم.
وباعتبار رئيس القسم الأکاديمى أحد أهم القيادات الجامعية، لما له من دور کبير وبارز فى تحديد طبيعة القسم، إذ تؤثر قراراته على بيئة العمل داخل القسم. فقد هدفت الدراسة الحالية إلى وضع مجموعة التوصيات والمقترحات الإجرائية لتفعيل استرتيجيات إدارة الانطباع لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية فى ضوء نماذج الذکاء العاطفى.
وتوصلت الدراسة لعدة نتائج من أهمها، أن رؤساء الأقسام بجامعة الزقازيق يعتمدون على استخدام بعض استرتيجيات إدارة الانطباع فى تعاملاتهم اليومية، وفى الغالب لديهم قدرة عالية فى بعض أبعاد الذکاء العاطفى، کما أظهرت الارتباط التام بين المتغيرين بدلالة مرتفعة( 0.01).  وفى النهاية قدمت الدراسة مجموعة توصيات ومقترحات إجرائية لتفعيل استرتيجيات إدارة الانطباع لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية فى ضوء نماذج الذکاء العاطفى. 
    University leaders have become required to understand and meet the needs of the surrounding community by fostering a positive climate that helps achieve the desired success and achieve excellence, as leaders with emotional intelligence usually have social skills that help them build a base of good links between all workers inside and outside the institution, and they have the ability to take Good decisions and the introduction of happiness, trust and cooperation between individuals, which contributes to increasing loyalty and belonging to the institution.
      In addition to this, emotional intelligence, as an inner and personal ability, recognizes that the awareness and management of emotions in oneself and others have a significant impact on the use of impression management strategies. As there is a direct relationship between emotional intelligence and impression management strategies, then an individual who has the skills of emotional intelligence is able to use impression management strategies with great skill and has the ability to quickly emerge from a painful situation or emotions. He also has the ability to accurately identify, identify, and appreciate the feelings of others and then develop relationships with them.
And considering that the head of the academic department is one of the most important university leaders, because of his great and prominent role in determining the nature of the department, as its decisions affect the work environment within the department. The current study aimed to develop a set of recommendations and procedural proposals to activate the strategies for managing the impression of the heads of academic departments in the light of models of emotional intelligence.
The study reached several results, the most important of which is that the heads of departments at Zagazig University depend on the use of some strategies for managing the impression in their daily interactions, and they often have a high ability in some dimensions of emotional intelligence, as it showed the full correlation between the two variables with a high significance (0.01). Finally, the study presented a set of procedural recommendations and proposals to activate the impression management strategies of the heads of academic departments in the light of the models of emotional intelligence.

الموضوعات الرئيسية