تطوير بيئة تعلم الکترونية تشارکية قائمة على مبادئ نظرية المرونة المعرفية لتنمية مهارات معالجة المعلومات و الذکاء الجماعي لدى طلاب کلية التربية جامعة الإسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم - کلية التربية- جامعة الإسکندرية

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية بحث فاعلية بيئة التعلم الإلکترونية التشارکية القائمة على مبادئ  نظرية المرونة المعرفية وذلک بدلالة تأثيرها في تنمية مهارات معالجة المعلومات والذکاء الجماعي لدى طلاب کلية التربية جامعة الإسکندرية؛ والتى تم إنتاجها عبر نظام الحوسبة السحابية لموودل Moodle Cloud "" وتضمنت بنية معرفية ومهارية في صورة موضوعات تعليمية تختص بالشبکات الاجتماعية، والتطبيقات التربوية عبر شبکة  Facebook، والمدونات، وملف الإنجاز الإلکترونى E-Portfolio، وتم إنجاز الأنشطة التشارکية المختلفة والمتعلقة بکل موضوع من موضوعات البيئة باستخدام مستندات جوجل التشارکية وتکونت مجموعة الدراسة من 98 طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة تعليم أساسي شعبة العلوم ، وتم استخدام أداتين للبحث: اختبارمهارات معالجة المعلومات و اختبار الذکاء الجماعي ولتحليل نتائج البحث تم استخدام اختبار t-test للمجموعات المستقلة (Independent Samples t-test)؛ للمقارنة بين متوسـطي درجات طلاب المجموعة الضابطة ودرجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدى لاختبارى مهارات معالجة المعلومات والذکاء الجماعي وتوصلت الدراسة لوجود فرق دال إحصائيا  عند مستوى  ≤ 0.05 بين متوسطى درجات التطبيق البعدى  لمجموعتى الدراسة في اختبارى مهارات معالجة المعلومات والذکاء الجماعي لصالح المجموعة التجريبية، کما تم استخدام اختبار t-test للمجموعات المرتبطة (Paired Samples t-test) للمقارنة بين التطبيقين القبلى والبعدي لطلاب المجموعةالتجريبية في اختبارى مهارات معالجة المعلومات والذکاء الجماعي، وتوصلت الدراسة لوجود فرق دال إحصـائياً عند مستوى  ≤ 0.05  بين متوسـطي درجات أفـراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبـعدي لاختبارى مهارات معالجة المعلومات والذکاء الجماعي لصالح التطبيق البعدي ، ولحساب فاعلية البيئة في تنمية مهارات معالجة المعلومات والذکاء الجماعي  لدى طلاب المجموعة التجريبية تم استخدام معادلة نسبة الکسب المعدلة لبلاک وقد بلغت 1.3 ، 1.6 على الترتيب وهي قيمة مقبولة، کما تم حساب معامل ارتباط " بيرسون " للتحقق من وجود علاقة ارتباطية بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في اختبار مهارات معالجة المعلومات و درجاتهم في اختبار الذکاء الجماعي وقد بلغت قيمته (ر=0.667) وهي دالة إحصائياً  ،وانتهى البحث إلى عدد من التوصيات والمقترحات بدراسات أخرى مماثلة على مجتمعات بحثية مختلفة
The present study aimed to search the effectiveness of collaborative E-learning environment based on the principles of cognitive flexibility theory and its influence in developing the information processing skills and the collective intelligence for students in Faulty of Education Alexandria University. This environment was produced by using Moodle cloud computing system, which included cognitive and skill structure, in the form of educational topics. These topics specialize in social networks and educational applications through Facebook, blogs, E-portfolio. The various collaborative activities which related to each topic of environment's topics was achieved by using collaborative Google Documents.
The sample of the study consist of 98 male and female students from the third year of basic education science section. The researcher used two tools, the information processing skills test and the collective intelligence test.
To analyze the results of the study, Independent Samples t-test was used to compare between the average degrees of students in control group and experimental group in pre- application forthe information processing skills test and the collective intelligence test. The results showed that there were statistically significant difference at level (≤ 0.05) between the average degrees of the post application for the information processing skills test and the collective intelligence test in favor of the experimental group. The Paired Sample t-test was used to compare between pre-post application for the information processing skills test and the collective intelligence test of students in experimental group. The results showed that there were statistically significant difference at level  ( ≤ 0.05 ) between the average degrees of students in experimental group in pre-post application for the information processing skills test and the collective intelligence test in favor of the post application. Modified Blake's Gain Ratio was used to measure the effectiveness of this environment for developing the information processing skills and the collective intelligence testfor students in experimental group. The ratios are1.3, 1.6, respectively which means that they are acceptable values.
The Pearson Correlation Coefficient was used to check if there is correlation relationship between degrees of students in experimental group for the information processing skills test and the collective intelligence test. The value is ( R=0.667 ) which means that it is statistically significant.
The study ended with some recommendations and suggestions for other similar studies on different research communities

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية