تفعيل دور المشارکة المجتمعية فى إدارة الأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم الأساسى فى محافظة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإدارة التربوية وسياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

استهدف البحث الحالى التعريف بالإطار الفکرى للأنشطة اللاصفية فى مدارس التعليم الأساسى کما ترصده الأدبيات التربوية والقرارات الوزارية، ثم الاستفادة من خبرات بعض الدول فى مجال تفعيل دور المشارکة المجتمعية فى إدارة الأنشطة اللاصفية, وتحليل الدور الذى يقوم به أطراف المشارکة المجتمعية فى إدارة الأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم الأساسى، وکذلک تعرف واقع هذه المشارکة بمدارس التعليم الأساسى فى محافظة الفيوم، ثم طرح بعض الآليات لتفعيل هذا الدور, واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلى, مع استخدام آلية دراسة الحالة تحديدًا کأحد آليات المنهج الوصفى, وتوصل لعدة نتائج من أهمها: ضعف دور أطراف المشارکة المجتمعية فى إدارة الأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم الأساسى فى محافظة الفيوم حيث يوافق أفراد عينة الدراسة الميدانية بدرجة منخفضة على قيام أطراف المشارکة المجتمعية بهذا الدور, بينما يوافقون بدرجة مرتفعة على وجود معوقات داخل المدرسة تحول دون تفعيل هذا الدور, وبدرجة متوسطة على المعوقات الخاصة بأطراف المشارکة المجتمعية, کذلک توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للمحور الأول للاستبانة, وعند مستوى دلالة (0.05) بالنسبة للمحور الثانى بين استجابات أفراد العينة وفقا لمتغير الوظيفة.
This research aimed at identifying the intellectual frame of the extracurricular activities in basic education schools as they have been determined in the educational literature and ministerial decisions, making use of the experiences of some countries in the field of activating the role of community participation in managing the extracurricular activities, analyzing the role of community participation parties in managing the extracurricular activities in basic education schools, , defining the reality of this participation in basic education schools in Fayoum Governorate, and after that providing some requirements to achieve that role. The researcher used the descriptive analytical approach applying the case study technique. that yielded some results, the most important of which are the following: weakness of the role of the community participation parties in managing the extracurricular activities in basic education schools in Fayoum Governorate, as the sample members agree at a low level that  the community participation parties that role, whereas they agree at a high level  that there are some obstacles that prevent activating that role in these schools. The sample members agree at a medium level that there are obstacles concerning the community participation parties. Moreover, there are statistical significant differences about the first axis of the questionnaire at (0. 01) level, and at (0. 05) level about the second axis between the sample members responses due to the job variable

الموضوعات الرئيسية