العلاقة بين المرونة النفسية والتدفق النفسي لدى عينه من المراهقين في ضوء المشارکة في الانشطة اللاصفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة بالماجستير بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة من بحثها الحالي دراسة العلاقة بين المرونة النفسية والتدفق النفسي لدى المراهقين الذکور والاناث في ضوء المشارکة فى الانشطة اللاصفية، وتکونت عينة الدراسة من 200 طالبا وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية العامة ، واستخدمت في الدراسة مقياس المرونة النفسية (من اعداد الباحثة ) والذى تکون من خمس ابعاد هي الاتزان الانفعالي وفعالية الذات والعلاقات الاجتماعية والصبر وحل المشکلات ،ومقياس التدفق النفسي ( اعداد عبدالهادى عبده  وفاروق عثمان (2018) والذى تکون من احدى عشر بعدا هي الافعال والترکيز على اللحظة الحاضرة ، واندماج الفعل بالوعي، وفقدان الوعي، والاحساس بالضبط والسيطرة علي المواقف المهمة، وفقدان الاحساس بالوقت، والاستمتاع الذاتي حيث القيام بالنشاط کفاية، والتغذيةالراجعة الفورية، والشعور بامتلاک القدرة على النجاح في المهمة، والشعور بالاستغراق في الخبرة يفوق أي متطلبات اخرى، واهداف واضحة نحو اتجاه العمل،  والتوازن بين التحدي والمهارة ، وجاءت النتائج کالآتي :

 عدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات الذکور والاناث في الابعاد و الدرجة الکلية لمقياس المرونة النفسية وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات الذکور والاناث في الابعاد والدرجة الکلية لمقياس التدفق النفسي  ککل مما يدل على تحقق صحة الفرض الاول کاملا .
عدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات المشارکين وغير المشارکين في الابعاد والدرجة الکلية لمقياس المرونة النفسية فيما عدا بُعد الاتزان الانفعالي فهو  دال احصائيا عند مستوى دالة 0.01 لصالح غير المشارکين ، وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات المشارکين وغير المشارکين في ابعاد مقياس التدفق النفسي ،  ووجود فروق دالة احصائيا عند مستوى دلالة 0.01فى الدرجة الکلية لمقياس التدفق النفسي لصالح غير المشارکين .
وجود علاقة ارتباطية موجبة متوسطة ذات دلالة احصائية بين متغير المرونة النفسية ومتغير التدفق النفسي عند مستوى دلالة  ( 0.05 ).
 صحة الفرض الرابع القائل بإمکانية مساهمة متغير المرونة النفسية في التنبؤ بأداء الطلاب على مقياس التدفق النفسي بمعلومية الدرجة عل مقياس المرونة النفسية. 

 The study aimed at finding out the relationship between psychological resilience and psychological flow of male and female adolescentsaccording to their participation in extracurricular activities . The main sample consisted of 200 male and female students in general secondary school. The study used the psychological resilience scale (prepared by researcher)consisted of five-dimensions,emotional balance , self-efficacy, Social skills, patience and problem solving, and the psychological flow scale (prepared by Abdul HadiAbdo and Farouk Othman (2018), which consisted of eleven dimensions the focus on the present moment, the integration of the act awareness, loss of awareness and the sense of control, control the important situations,loss of the sense of time , self-enjoyment where the activity and adequacy and immediate feedback and the sense of the ability to succeed in the task and the sense of experience in excess of any other requirements and clear objectives towards the direction of work and balance between the challenge and skill.The researcher reached several findings; the most important of which are :

The absence of statistically significant differences between the mean scores of males and females in the dimensions and the total score of the psychological resilience scale and the absence of statistically significant differences between the mean scores of males and females in the dimensions and the total score of the psychological flow scale as a whole, which proves verification of the first assumption.
The absence of statistically significant differences between the average scores of participants and non-participants in the dimensions and the overall degree of psychological resilience, except the dimension of the emotional equilibrium was statistically significant at the level of 0.01 for non-participants and there were no statistically significant differences between the average scores of participants and non-participants And the presence of statistically significant differences at the level of 0.01 in the total score of the psychological flow scale for non-participants.
There wasdirect relationship between the psychological resilience variable and the psychological flow variable at the level of significance (0.05) .
The variable of psychological resilience can contribute to predicting the performance of students on the psychological flow scale

الموضوعات الرئيسية