الفروق في مکونات الذاکرة العاملة بين المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في الحساب و القراءة

المؤلف

معيدة بقسم علم النفس التربوي کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلي الکشف عن الفرق بين المتأخرين دراسيا و ذوي صعوبات التعلم في الحساب و صعوبات التعلم في القراءة في  الذاکرة العاملة ومکوناتها الفرعية. وتکونت عينة البحث من(17)تلميذا وتلميذة ذوي التأخر الدراسي،(36)تلميذا وتلميذة ذوي صعوبات القراءة، و(27)تلميذا وتلميذة ذوي صعوبات الحساب، قامت الباحثة ببناء بطارية للذاکرة العاملة، وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات للبطارية. کما أظهرت نتائج تحليل التباين أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي((.01 بين متوسطات درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب في اختبار التجهيز الفونيمي لصالح التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب.  وأيضا أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي((.01 بين متوسطات درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب في اختبار المنفذ المرکزي لصالح التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب. وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب في اختباراللوحة البصرية المکانية. کما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي((.01 بين متوسطات درجات أداء التلاميذ المتأخرين دراسيا والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في القراءة والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب في اختبار الجسر المرحلي لصالح التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الحساب.       
The Aim of this study is to identify the difference between the Achievement Retardation and learners with learning disabilities in arithmetic and learning disabilities in reading  in the total grade of  the working memory test  and its Sub-Components. The research  sample consisted of (17) Students With (27) Students With learning disabilities in arithmetic and (36) learning disabilities in reading. The researcher bulit a battery for the  working memory and  extracted the indicators of the reliability and stability of the battery . The results of the variance analysis showed that there are differences at (.01) between the averages of the performance of the  Achievement Retardation and  students with learning disabilities in reading and students with learning disabilities in arithmetic in the phonemic processing test in the telemetry for students with learning disabilities in arithmetic . Also, there is a statistically significant difference at (.01) between the averages of the performance of the Achievement Retardation and students with learning disabilities in reading and students with learning disabilities in arithmetic in the central executive test of the telemetry for students with learning disabilities in arithmetic .As well as, there is no statistically significant difference between the averages of the Performance of the Achievement Retardation and students with learning disabilities in reading and students with learning disabilities in arithmetic in the visuospatial sketchpad test. In addition, there is a statistically significant difference at (.01) between the averages of the performance of  the Achievement Retardation and students with learning disabilities in reading and students with learning disabilities in arithmetic in  the  esodic buffer test of the telemetry for students with learning disabilities in arithmetic

الكلمات الرئيسية