آليات مقترحة لتفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري Proposed Mechanisms to activate The Organizational Identity For Egyptian University Education
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري ومحددات تفعيلها من خلال عرض الأسس النظرية للهوية التنظيمية من حيث التطور التاريخي لمفهوم الهوية التنظيمية وعلاقته بالمفاهيم التنظيمية والإدارية الأخرى ، وبأبعاد الهوية التنظيمية وخصائصها وأهميتها ومحددات تفعيلها، القيادة التنظيمية والثقافة التنظيمية والتماثل التنظيمي والتسويق للجامعة ، والنظريات التي تستند إليها الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري ، وتتبع الدراسة الحالية المنهج الوصفي، وتوصلت الدراسة إلى بعض النتائج المرتبطة بالدراسة النظرية وأخرى مرتبطة بالواقع المحلى ورصد واقع الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري والتحديات التي تواجه التعليم الجامعي المصري للارتقاء بالهوية التنظيمية ومعوقات تفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري والآليات المقترحة لتفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري. The present study aimed to identify the organizational identity for Egyptian university education and the determinants of its activation by presenting the theoretical foundations of organizational identity in terms of the historical development of the concept of organizational identity and its relationship to other organizational and administrative concepts, and the dimensions of organizational identity, its characteristics, importance and determinants of its activation Organizational leadership, organizational culture, organizational symmetry, and university marketing ,and the theories on which organizational identity is based in for Egyptian university education. The present study follows the descriptive approach. The study reached some results related to the theoretical study and others related to the local reality and monitoring the reality of the organizational identity for Egyptian university education and the challenges facing Egyptian university education to upgrade the organizational identity and obstacles to activating the organizational identity for Egyptian university education and the proposed procedures to activate the organizational identity for Egyptian university education.
أنور محمود حميدة, محمد, أحمد محمد الحسيني, عزة, & محمود شهاب, لبنى. (2025). آليات مقترحة لتفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري Proposed Mechanisms to activate The Organizational Identity For Egyptian University Education. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(8.2), 630-671. doi: 10.21608/jsu.2025.461919
MLA
محمد أنور محمود حميدة; عزة أحمد محمد الحسيني; لبنى محمود شهاب. "آليات مقترحة لتفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري Proposed Mechanisms to activate The Organizational Identity For Egyptian University Education", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31, 8.2, 2025, 630-671. doi: 10.21608/jsu.2025.461919
HARVARD
أنور محمود حميدة, محمد, أحمد محمد الحسيني, عزة, محمود شهاب, لبنى. (2025). 'آليات مقترحة لتفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري Proposed Mechanisms to activate The Organizational Identity For Egyptian University Education', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(8.2), pp. 630-671. doi: 10.21608/jsu.2025.461919
VANCOUVER
أنور محمود حميدة, محمد, أحمد محمد الحسيني, عزة, محمود شهاب, لبنى. آليات مقترحة لتفعيل الهوية التنظيمية للتعليم الجامعي المصري Proposed Mechanisms to activate The Organizational Identity For Egyptian University Education. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2025; 31(8.2): 630-671. doi: 10.21608/jsu.2025.461919