يتطلب ما يشهده العصر الحالي من تغيرات متلاحقة وتحديات غير تقليدية أن يسعى النظام التعليمي إلى تنمية الفهم، والإبداع، والقدرة على التحليل والاستنتاج، وترسيخ فكرة التعلم مدى الحياة عند الطلاب، الأمر الذي يفرض ضرورة إعادة النظر في أهداف التعليم وخاصة المعرفية منها، فهذا الكم الهائل من المعلومات المتوفرة بسهولة يستلزم أن يدرب الطلاب على الاستفسار عن مصادرها، والتحول من التلقي السلبي إلى التأمل والملاحظة والنقد، ولن تتأتى ثمار هذا من دون إعادة النظر في سياسة التعليم وأهدافه خاصة الهدف المعرفي بحيث يسعى إلى تنمية الشخصية الفاضلة فكريًّا بالمقام الأول. فالتعليم بمفهومه التقليدي يواجه تحديات كبرى على مستوى كم المعرفة ونوعيتها، فضلًا عن الأساليب التدريسية المستخدمة في ذلك. ومن ثم، يصبح التركيز على تنمية الجانب الفكري لشخصية الطالب وصقلها بالفضائل الفكرية أمرًا ضروريًّا. ويعني التعليم من أجل الشخصية الفاضلة فكريًّا تصور الممارسات التعليمية باعتبارها معنية بشكل أساسي بتنمية مجموعة متكاملة من السمات الفكرية الجديرة بالإعجاب، والمعروفة بالفضائل الفكرية، والتي تعكس سمات معرفية رفيعة المستوى مثل التواضع الفكري، والشجاعة الفكرية، والضمير الفكري، والمثابرة الفكرية، والاستقلالية الفكرية. ولهذه الفكرة تاريخ عريق يمتد جذوره إلى الفكر اليوناني والروماني القديم، ومن خلال استقراء الأدبيات وجد أن هذا الأمر يشهد اهتمامًا بالغًا بالآونة الأخيرة يتجلى في عديد من الكتابات النظرية حول كيفية تعليم الفضائل الفكرية، وكذلك محاولة تصميم برامج تطبيقية تهدف إلى وضع هذه الأفكار النظرية موضع التنفيذ في الفصل الدراسي. ومن ثم، سعت الدراسة إلى بيان طبيعة الفضائل الفكرية، وتقديم مجموعة من الأساليب العملية التي تسهم في تعليمها وتنميتها لدي الطلاب، والتعرف على التحديات التي تواجه تعليمها، وتقديم سُبل لمواجهتها. The successive changes and unconventional challenges which happened in the current era require education to develop understanding, creativity, and establish the idea of lifelong learning among students. This imposes the necessity of reconsidering the objectives of education, especially cognitive ones. This huge amount of information that has become easily available requires that students be trained to inquire about its sources, and to shift from passive reception to contemplation, observation and criticism. The result of this will not come without the basic cognitive objective of education becoming the formation of an intellectually virtuous personality. Education in its traditional concept faces major challenges at the level of the type and quantity of knowledge it provides, in addition to the teaching methods. Therefore, focusing on the student's intellectual personality and refining it with intellectual virtues becomes a necessity. Education for intellectual virtue character means envisioning educational practices as primarily concerned with developing an integrated set of admirable intellectual traits, known as intellectual virtues, which represent high-level cognitive traits such as intellectual humility, intellectual courage, intellectual conscience, intellectual perseverance, and intellectual independence. This idea has a long history that extends back to ancient Greek and Roman thought, and upon reviewing the literature, it was found that this matter has great interest recently, as reflected in many theoretical writings on how to teach intellectual virtues, as well as attempts to design applied programs aimed at putting these theoretical ideas into practice in the classroom. Hence, the study sought to clarify the nature of intellectual virtues, present a set of practical methods that contribute to teaching and developing them, identify the challenges facing their teaching, and provide ways to confront them.
محمد حسن عبد الله, منار. (2025). تعليم الفضائل الفكرية: دراسة تحليلية في ابستمولوجيا الفضيلة Teaching Intellectual Virtues: An Analytical Study in the Virtue Epistemology. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(4.3), 785-827. doi: 10.21608/jsu.2025.435607
MLA
منار محمد حسن عبد الله. "تعليم الفضائل الفكرية: دراسة تحليلية في ابستمولوجيا الفضيلة Teaching Intellectual Virtues: An Analytical Study in the Virtue Epistemology", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31, 4.3, 2025, 785-827. doi: 10.21608/jsu.2025.435607
HARVARD
محمد حسن عبد الله, منار. (2025). 'تعليم الفضائل الفكرية: دراسة تحليلية في ابستمولوجيا الفضيلة Teaching Intellectual Virtues: An Analytical Study in the Virtue Epistemology', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(4.3), pp. 785-827. doi: 10.21608/jsu.2025.435607
VANCOUVER
محمد حسن عبد الله, منار. تعليم الفضائل الفكرية: دراسة تحليلية في ابستمولوجيا الفضيلة Teaching Intellectual Virtues: An Analytical Study in the Virtue Epistemology. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2025; 31(4.3): 785-827. doi: 10.21608/jsu.2025.435607