فاعلية وحدة مقترحة فى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لتنمية مفاهيم التسويق الأخضر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية The Effectiveness of Aproposed unit in light of The Dimensions of Sustainable Development to develop Green Marketing Concepts among Students of Commercial Technical Secondary Schools

المؤلفون

1 مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم التجارية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية وحدة مقترحة فى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لتنمية مفاهيم التسويق الأخضر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية. ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة بإعداد مواد وأدوات البحث المتمثلة في قائمة بمفاهيم التسويق الأخضر والتي  في ضوئها تم إعداد الوحدة المقترحة وصياغة دروسها و دليل المعلم لتدريس الوحدة , بالإضافة إلى اختبار مفاهيم التسويق الأخضر  , ولقياس الفاعلية تم اختيار عينة الدراسة و تكونت من مجموعة واحدة (مجموعة تجريبية ) بلغ عددها (30) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي الفني التجاري, وتم تطبيق اختبار مفاهيم التسويق الأخضر  قبلياً و بعدياً على عينة الدراسة , و بتحليل النتائج إحصائياً وجد أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى  (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مفاهيم التسويق الأخضر لصالح التطبيق البعدي للاختبار ., وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها : 

ضرورة الاهتمام  بتنمية مفاهيم التسويق الاخضر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية باستخدام استراتيجيات التعلم النشط .
الاهتمام بتصميم أنشطة تعليمية قائمة على أبعاد التنمية المستدامة المستدامة لتنمية مفاهيم التسويق الاخضر لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية التجارية.
The study aimed to identify the effectiveness of a proposed unit inlight of the dimensions of sustainable development to develop Green   marketing concepts among students of technical commercial secondary schools. To achieve the research objectives, the researcher prepared research materials and tools represented in a list of green marketing concepts, in light of which the proposed unit was prepared, its lessons were formulated, and the teacher's guide for teaching the unit, in addition to testing green marketing concepts. To measure effectiveness, the study sample was selected and consisted of one group (experimental group) numbering (30) female students from the first year of technical commercial secondary school. The green marketing concepts test was applied pre- and post-test to the study sample. By statistically analyzing the results, it was found that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre- and post-application of the green marketing concepts test in favor of the post-application of the test. The study recommended a set of recommendations, the most important of which are  : 
- The need to pay attention to developing green marketing concepts among students of technical commercial secondary schools using active learning   strategies .
- Paying attention to designing educational activities based on the dimensions of sustainable development to develop green marketing concepts among students of technical commercial secondary schools.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية