مهارات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Visual Perception Skills Of Students With Cerebral Palsy in Light Of Some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ صحة الطفل كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلي دراسة مهارات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية، وتكونت عينة الدراسة من (60) تلميذ وتلميذة وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين (7 : 10) سنوات، بمتوسط عمري (8.72) سنوات وانحراف معياري (0.958)، وبواقع (31 ذكور، 29 إناث)،  واستخدمت الباحثة - مقياس الإدراك البصري لتلاميذ الشلل الدماغي إعداد/ الباحثة ، وقامت الباحثة بحساب الخصائص السيكومترية علي عينة البحث؛ حيث يتمتع  المقياس بصدق وثبات مرتفع، وأسفرت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك البصري، وأبعاده الفرعية (التمييز البصري، العلاقات البصرية، الإغلاق البصري، الذاكرة البصرية،عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك البصري، وأبعاده الفرعية (التمييز البصري، العلاقات البصرية، الإغلاق البصري، الذاكرة البصرية) تُعزى لمستوى تعليم الأم (متوسط، عالي)، عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك البصري، وأبعاده الفرعية (التمييز البصري، العلاقات البصرية، الإغلاق البصري، الذاكرة البصرية) تُعزى لمستوى تعليم الأب (متوسط، عالي)، عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك البصري، وأبعاده الفرعية (التمييز البصري، العلاقات البصرية، الإغلاق البصري، الذاكرة البصرية) تُعزى للمستوى الاقتصادي للأسرة (أقل من المتوسط، متوسط).
The current study aimed to study the visual perception skills of students with cerebral palsy in light of some demographic variables. The study sample consisted of (60) male and female students whose chronological ages ranged between (7: 10) years, with an average age of (8.72) years and a standard deviation of (0.958). (31 males, 29 females), and the researcher used a visual perception scale for students with cerebral palsy prepared by the researcher, and the researcher calculated the characteristics Psychometrics on the research sample; The scale has high validity and reliability. The results of the study revealed that there are no statistically significant differences between the average scores of males and females in the total score of the visual perception skills scale, and its sub-dimensions (visual discrimination, visual relationships, visual closure, visual memory,
There are no statistically significant differences between the average scores of students with cerebral palsy in the total score of the visual perception skills scale and its sub-dimensions (visual discrimination, visual relationships, visual closure, visual memory) due to the mother’s level of education (medium, high). There are no statistically significant differences between the average scores of students with cerebral palsy in the total score of the visual perception skills scale and its sub-dimensions (visual discrimination, visual relationships, visual closure, visual memory) due to the father’s level of education (medium, high). There are no statistically significant differences between the average scores of students with cerebral palsy in the total score of the visual perception skills scale and its sub-dimensions (visual discrimination, visual relationships, visual closure, visual memory) attributed to the family’s economic level (below average, average).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية