التخطيط لبرنامج إعداد معلم المدارس المصرية اليابانية بكلية التربية جامعة بنها على ضوء آراء الخبراء Planning a Teacher Preparation Program for Egyptian-Japanese Schools at the Faculty of Education- Benha University in Light of Experts’ Opinions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية كلية التربية- جامعة بنها

2 أستاذ أصول التربية المساعد كلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

تعد المدارس المصرية اليابانية صيغاً جديدة من المدارس تم استحداثها فى ظل العناية بالتطوير التنظيمى فى المؤسسات التعليمية بمرحلة التعليم قبل الجامعى، ورغم انتشار هذه المدارس إلا أن العديد من المعلمين فيها يعانون من نقص التدريب، وعدم قدرتهم على التكيف والاستجابة لمتطلبات العمل الجديدة في ظل التجربة اليابانية القائمة على الأنشطة الخاصة بالتوكاتسو، وانطلاقاً من ذلك هدف البحث الحالي إلى وضع خطة مستقبلية مقترحة لاستحداث برنامج لإعداد معلم المدارس المصرية اليابانية بكلية التربية- جامعة بنها على ضوء آراء الخبراء، من أجل إعداد معلمى هذه المدارس فى المستقبل مهنياً وأكاديمياً وثقافياً وتكنولوجياً، وتزويدهم بالمعارف والاتجاهات والمهارات المطلوبة للقيام بأدوارهم المستقبلية فى تطبيق نظام التعليم الجديد (2.0) وممارسة الأنشطة الخاصة "التوكاتسو" بكفاءة وفعالية ، وزيادة الميزة التنافسية لكلية التربية-جامعة بنها بين الكليات المماثلة، ولتحقيق ذلك اعتمد البحث على المنهج الوصفي؛ من أجل التأصيل النظري للمدارس المصرية اليابانية، والتعرف على أبرز المبررات الداعية لاستحداث برنامج لإعداد معلم هذه المدارس بكلية التربية-جامعة بنها، وعلى الأطر الفكرية للجدارات اللازمة لمعلم هذه المدارس، كما اعتمد البحث على أسلوب دلفاي كأحد أساليب التخطيط والدراسات المستقبلية؛ لاستقطاب آراء الخبراء حول متطلبات مراحل التخطيط لاستحداث برنامج لإعداد معلم المدارس المصرية اليابانية بكلية التربية-جامعة بنها؛ والوصول إلى اتفاق عام عليها، وانتهى البحث بوضع خطة مستقبلية مقترحة لبرنامج إعداد معلم المدارس المصرية اليابانية بكلية التربية- جامعة بنها.
 
Abstract:
The Egyptian-Japanese schools are a new model of schools introduced as part of the focus on organizational development in educational institutions at the pre-university education. Despite the widespread presence of these schools, many teachers in them suffer from a lack of training and are unable to adapt to and respond to the new work requirements related to the Japanese experience, which is based on Tokkatsu activities. Based on this, the current research aims to propose a prospective plan for developing a program to prepare teachers for Egyptian-Japanese schools at the Faculty of Education- Benha University in light of the experts' opinions. To prepare the teachers for these schools professionally, academically, culturally, and technologically. Also to provide them with the knowledge, attitudes, and skills required to fulfill their future roles in implementing the new Education system (2.0), carrying out the "Tokkatsu" activities effectively and efficiently, and enhancing the competitive advantage of the Faculty of Education – Benha University among similar faculties. To achieve this, the research relied on the descriptive method in order to establish the theoretical foundations of the Egyptian-Japanese schools, identify the key justifications for introducing a teacher preparation program for these schools at the Faculty of Education – Benha University, and explore the conceptual frameworks of the competencies required for teachers at these schools. The research also relied on the Delphi technique as one of the techniques used in planning and future studies, in order to gather expert opinions on the requirements of the planning stages for introducing a teacher preparation program for Egyptian-Japanese schools at the Faculty of Education – Benha University, and to reach a general consensus on them. The research concluded with a proposed prospective plan for a teacher preparation program for Egyptian-Japanese schools at the Faculty of Education – Benha University.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية