هدفت الدراسة إلى استكشاف مستوى المعرفة البيداغوجية بالمحتوى لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بمدينة الباحة، من خلال تقييمهن لمناهج العلوم، وفهمهن لمتعلم العلوم، واستراتيجيات التدريس المتبعة. كما سعت إلى فحص وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات مثل سنوات الخبرة، المؤهل الدراسي، وبرامج التطوير المهني. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت استبانة كأداة رئيسية، حيث شملت عينة من (43) معلمة علوم في المرحلة المتوسطة بمدينة الباحة. أظهرت النتائج أن مستوى المعرفة البيداغوجية بالمحتوى في مجالات مناهج العلوم، وفهم متعلم العلوم، واستراتيجيات التدريس كان مرتفعًا جدًا، حيث بلغ المتوسط الحسابي لمناهج العلوم (4.59) مع انحراف معياري (0.556)، ولتعلم العلوم (4.52) مع انحراف معياري (0.527)، ولاستراتيجيات التدريس (28.4) مع انحراف معياري (0.789) كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المعرفة البيداغوجية بالمحتوى تعزى لمتغيرات سنوات الخبرة، المؤهل الدراسي، أو برامج التطوير المهني. أوصت الدراسة بضرورة تنظيم برامج تطوير مهني مستمرة لتعزيز المعرفة البيداغوجية لدى المعلمات في مختلف المواد والمراحل التعليمية.
Abstract:
The study aimed to explore the level of Pedagogical Content Knowledge (PCK) among female science teachers in the intermediate stage in Al-Baha City. This was assessed through their evaluations of science curricula, their understanding of science learners, and the teaching strategies employed. The study also sought to examine whether there were statistically significant differences attributable to variables such as years of experience, academic qualification, and professional development programs.The study followed a descriptive survey approach and used a questionnaire as the primary tool. The sample consisted of 43 female science teachers in intermediate schools in Al-Baha. The results showed that the level of PCK in the areas of science curricula, understanding science learners, and teaching strategies was very high. The mean score for science curricula was (4.59) with a standard deviation of (0.556), for understanding science learners (4.52) with a standard deviation of (0.527), and for teaching strategies (4.28) with a standard deviation of (0.789).The study also revealed no statistically significant differences in the level of PCK attributable to the variables of years of experience, academic qualification, or professional development programs.It recommended the continuous implementation of professional development programs to enhance teachers’ PCK across various subjects and educational stages.
سليم محمد الغامدي, أسماء, & خميس سعيد الغامدي, فوزيه. (2025). المعرفة البيداغوجية بالمحتوى لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(5.3), 782-834. doi: 10.21608/jsu.2025.434139
MLA
أسماء سليم محمد الغامدي; فوزيه خميس سعيد الغامدي. "المعرفة البيداغوجية بالمحتوى لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31, 5.3, 2025, 782-834. doi: 10.21608/jsu.2025.434139
HARVARD
سليم محمد الغامدي, أسماء, خميس سعيد الغامدي, فوزيه. (2025). 'المعرفة البيداغوجية بالمحتوى لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 31(5.3), pp. 782-834. doi: 10.21608/jsu.2025.434139
VANCOUVER
سليم محمد الغامدي, أسماء, خميس سعيد الغامدي, فوزيه. المعرفة البيداغوجية بالمحتوى لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2025; 31(5.3): 782-834. doi: 10.21608/jsu.2025.434139