الفروق في مهارات الإدراك الحركي لدى التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية Differences in Motor Perception among Students with Cerebral Palsy in relation to some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ صحة الطفل كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت البحث الحالي إلي دراسة مهارات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية، وتكونت عينة الدراسة من (60) تلميذ وتلميذة وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين (7 : 10) سنوات، بمتوسط عمري (8.72) سنوات وانحراف معياري (0.958±)، وبواقع (31 ذكور، 29 إناث)،  واستخدمت الباحثة - مقياس الإدراك الحركي لتلاميذ الشلل الدماغي (إعداد/ الباحثة) ، وقد تم حساب الخصائص السيكو مترية للمقياس علي عينة البحث؛ حيث تمتع المقياس بصدق وثبات مرتفع، وأسفرت نتائج البحث عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك الحركي، وأبعاده الفرعية (التآزر البصري الحركي، العلاقات الحركية البصرية، التفسير السمعي الحركي، الحركات الدقيق)،عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك الحركي، وأبعاده الفرعية (التآزر البصري الحركي، العلاقات الحركية البصرية، التفسير السمعي الحركي، الحركات الدقيقة) تُعزى لمستوى تعليم الأم (متوسط، عالي)،عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك الحركي، وأبعاده الفرعية (التآزر البصري الحركي، العلاقات الحركية البصرية، التفسير السمعي الحركي، الحركات الدقيقة) تُعزى لمستوى تعليم الأب (متوسط، عالي)،عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي الشلل الدماغي في الدرجة الكلية لمقياس مهارات الإدراك الحركي، وأبعاده الفرعية (التآزر البصري الحركي، العلاقات الحركية البصرية، التفسير السمعي الحركي، الحركات الدقيقة) تُعزى للمستوى الاقتصادي للأسرة (أقل من المتوسط، متوسط).
The current research aimed to study the visual perception skills of students with cerebral palsy in light of some demographic variables. The study sample consisted of (60) male and female students whose chronological ages ranged between (7: 10) years, with an average age of (8.72) years and a standard deviation of (0.958). ±), (31 males, 29 females), and the researcher used the motor perception scale for students with cerebral palsy (prepared by the researcher), The psychometric properties of the scale were calculated on the research sample. The scale enjoyed high validity and reliability, and the results of the research resulted in the absence of statistically significant differences between the average scores of males and females in the total score of the perceptual-motor skills scale, and its sub-dimensions (visual-motor synergy, visual-motor relationships, auditory-motor interpretation, precise movements), There are no statistically significant differences between the average scores of students with cerebral palsy in the total score of the perceptual-motor skills scale and its sub-dimensions (visual-motor synergy, visual-motor relationships, auditory-motor interpretation, fine movements) due to the mother’s level of education (medium, high). There are no statistically significant differences between the average scores of students with cerebral palsy in the total score of the perceptual-motor skills scale and its sub-dimensions (visual-motor synergy, visual-motor relationships, auditory-motor interpretation, fine movements) due to the father’s level of education (medium, high),There are no statistically significant differences between the average scores of students with cerebral palsy in the total score of the perceptual-motor skills scale and its sub-dimensions (visual-motor synergy, visual-motor relationships, auditory-motor interpretation, fine movements) attributed to the family’s economic level (below average, average).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية