الفروق في مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات The Differences in verbal and non-verbal Communication Skills among primary school students in the light of some variables
هدف البحث إلى معرفة الفروق في مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية . ولقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الإرتباطى ، وتكونت عينة البحث من ( 60 ) تلميذ بالمرحلة الإبتدائية بجميع المراحل ، ( 30) تلميذة ، (30) تلميذ تتراوح أعمارهم من (6-12) سنة ، واستخدمت الباحثة مقياس مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي ( إعداد الباحثة ، 2019) .
وقد إنتهى البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال بالمرحلة الابتدائية فى الدرجة الكلية لمهارات التواصل اللفظي تُعزى لنوع الطفل (ذكر-أنثى) لصالح الإناث فبما عدا مهارات الاستماع حيث لم توجد فورق بين الجنسين ، كما أثبت البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال بالمرحلة الابتدائية في الدرجة الكلية لمهارات التواصل غير اللفظي تُعزى لنوع الطفل (ذكر-أنثى) لصالح الإناث فيما عدا مهارتي التواصل البصري – فهم لغة الجسد حيث لا توجد فروق بين الجنسين ، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال بالمرحلة الابتدائية في الدرجة الكلية لمهارات التواصل اللفظي وأبعاده الفرعية: التحدث-الاستماع- الفهم- التعرف تُعزى لاختلاف الصفوف الدراسية الابتدائية .
وأيضا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال بالمرحلة الابتدائية في الدرجة الكلية لمهارات التواصل غير اللفظي وأبعاده الفرعية: التواصل البصري- فهم الإشارة- فهم لغة الجسد- التقليد تُعزى لاختلاف الصفوف الدراسية ، وكذلك أثبت البحث لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال بالمرحلة الابتدائية في الدرجة الكلية لمهارات التواصل اللفظي وأبعاده الفرعية: التحدث-الاستماع- الفهم ، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال بالمرحلة الابتدائية في متغير مهارات التواصل غير اللفظي و أبعاده الفرعية: التواصل البصري- فهم الإشارة- فهم لغة الجسد- التقليد التعرف ، تُعزى للتفاعل بين النوع (ذكور- إناث) و الصفوف الدراسية (الأول- الثاني- الثالث- الرابع-الخامس-السادس) .
The objective of the research to find out the differences in the skills of verbal and non-verbal communication among primary school students. The researcher used the descriptive approach method. The research sample consisted of (60) students in the primary stage of all stages, 30 female students and 30 students aged 6-12 years. The researcher used verbal and nonverbal communication skills, , 2019).
The study concluded that there were statistically significant differences between the average scores of children in the primary stage in the total score of verbal communication skills attributed to the type of child (male - female) for the benefit of females except listening skills where there was no gender difference. The research also showed significant differences Statistics between the average grade of children in the primary stage in the total score of the non-verbal communication skills attributed to the type of child (male-female) for the benefit of females except for the skills of visual communication - understanding body language where there are no differences between the sexes, there are no statistically significant differences between the average grades of children Go away Primary level in verbal communication skills and sub-dimensions: speaking-listening-comprehension-recognition is due to the difference in primary grades.
There are also no statistically significant differences between the average scores of children in the primary stage in the total score of the skills of non-verbal communication and its sub-dimensions: Visual communication - Understanding the signal - Understanding the body language - Tradition attributed to the difference in grades, and the research proved there are no significant differences between The average grade of children in the primary stage in the total degree of verbal communication skills and its sub-dimensions: speaking-listening-comprehension. There are also no statistically significant differences between the mean scores of children in the primary stage in the non-verbal communication skills variable and its sub-dimensions: Visualization - Understanding the sign - Understanding body language - Tradition Recognition, due to the interaction between gender (male - female) and grades (I - II - III - IV - V - VI).
سيد, شيماء محمد رفعت, عبد الغفار, محمد عبد القادر, & غنيم, محمد عبد السلام سالم. (2019). الفروق في مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات The Differences in verbal and non-verbal Communication Skills among primary school students in the light of some variables. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 25(1), 1-34. doi: 10.21608/jsu.2019.430136
MLA
شيماء محمد رفعت سيد; محمد عبد القادر عبد الغفار; محمد عبد السلام سالم غنيم. "الفروق في مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات The Differences in verbal and non-verbal Communication Skills among primary school students in the light of some variables", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 25, 1, 2019, 1-34. doi: 10.21608/jsu.2019.430136
HARVARD
سيد, شيماء محمد رفعت, عبد الغفار, محمد عبد القادر, غنيم, محمد عبد السلام سالم. (2019). 'الفروق في مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات The Differences in verbal and non-verbal Communication Skills among primary school students in the light of some variables', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 25(1), pp. 1-34. doi: 10.21608/jsu.2019.430136
VANCOUVER
سيد, شيماء محمد رفعت, عبد الغفار, محمد عبد القادر, غنيم, محمد عبد السلام سالم. الفروق في مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات The Differences in verbal and non-verbal Communication Skills among primary school students in the light of some variables. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2019; 25(1): 1-34. doi: 10.21608/jsu.2019.430136