استقصاء مستويات العمق المعرفي المتعلقة بمفهوم كثافة الأجسام لدى طلبة العلوم بالمرحلة المتوسطة في ضوء نموذج ويب (Webb) للعمق المعرفي Inquiry of Cognitive Depth Levels Related to the Concept of Density Among Middle School Science Students in Light of Webb’s Cognitive Depth Model

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارك كلية التربية - جامعة الباحة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس مستوى العمق المعرفي لمفهوم كثافة الأجسام لدى طلبة الصف الثاني المتوسط وفقًا لنموذج ويب للعمق المعرفي، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وجمعت بياناتها باستخدام اختبار العمق المعرفي الذي يتكون من (26) سؤالًا تتوزع على محاور العمق المعرفي الأربعة: الاسترجاع وإعادة الإنتاج المعرفي، المهارات والمفاهيم، التفكير الاستراتيجي، والتفكير الممتد. وطُبق الاختبار على عينة عشوائية طبقية مكونة من (177) طالبًا وطالبة من المدارس الحكومية المتوسطة بمحافظة العرضيات التابعة لمنطقة مكة المكرمة. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى العمق المعرفي ككل، وكذلك أبعاده الأربعة (الاسترجاع وإعادة الإنتاج المعرفي ،تطبيق المفاهيم والمهارات الأساسية، التفكير الاستراتيجي، التفكير الممتد) كان متوسطًا.وبالرغم من أن المتوسط الحسابي لمستوى الاسترجاع وإعادة الإنتاج المعرفي هو الأعلى (0.66) إلا أن باقي المحاور كانت بمتوسطات متقاربة، مستوى المهارات والمفاهيم (0.59) يليه مستوى التفكير الممتد ( 0.58) ثم التفكير الاستراتيجي) 0.57) وجميعها بمستويات عمق معرفي متوسطة.كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين مستويات العمق المعرفي لدى طلبة الصف الثاني المتوسط تعزى لاختلاف الجنس، وكانت الفروق لصالح الإناث. وأوصت الدراسة بتطوير مقررات العلوم في المرحلة المتوسطة وإثرائها بالأنشطة التي تعزز مستويات العمق المعرفي، مع تدريب معلمي العلوم على مستويات العمق المعرفي لدى الطلبة، وتقديم برامج وأنشطة إضافية للطلبة الذكور، لتحسين مستوى العمق المعرفي لديهم، وتوظيف التكنولوجيا الرقمية في تعزيز وتنمية العمق المعرفي لدى الطلبة.
The study aimed to measure the cognitive depth level of the concept of density among second-grade middle school students according to Webb's Cognitive Depth Model (DOK). The study followed a descriptive approach and collected data using a cognitive depth test consisting of 26 questions distributed across the four cognitive depth dimensions: recall and cognitive reproduction, skills and concepts, strategic thinking, and extended thinking. The test was applied to a stratified random sample of 177 male and female students from public middle schools in Al-‘Ardiyat Governorate, Makkah Region.The results of the study showed that the overall cognitive depth level, as well as its four dimensions (recall and cognitive reproduction, application of basic concepts and skills, strategic thinking, and extended thinking), was moderate. Although the mean score of the recall and cognitive reproduction level was the highest (0.66), the other dimensions had similar averages: skills and concepts (0.59), followed by extended thinking (0.58), and then strategic thinking (0.57), all with moderate cognitive depth levels. The results also revealed statistically significant differences between the cognitive depth levels of the second-grade middle school students based on gender, with differences favoring females. The study recommended developing middle school science curricula and enriching them with activities that enhance cognitive depth levels, training science teachers on the cognitive depth levels of students, providing additional programs and activities for male students to improve their cognitive depth, and utilizing digital technology to enhance and develop students' cognitive depth. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية