"تضمين مفاهيم التغيرات المناخية في مقرر الفيزياء لتنمية الحس العلمي لدى طلاب مدارس STEM" "Integrating Climate Change Concepts into the Physics Curriculum to Develop Scientific Sense among STEM School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية – جامعة حلوان

2 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن فاعلية تضمين مفاهيم التغيرات المناخية في مقرر الفيزياء لتنمية الحس العلمي لدى طلاب مدارس المتفوقين فى العلوم والتكنولوجيا STEM، اتبع الباحث في ذلك المنهجين الوصفى(الأسلوب التحليلي) والمنهج شبه التجريبي (تصميم المجموعة الواحدة: قبلي-بعدي)، وتحددت مواد المعالجة التجريبية في كتاب الطالب(المهام المناخية)، ودليل المعلم لتنفيذ المهام المناخية، وأداة البحث تمثلت في اختبار الحس العلمي،أُجري البحث على 50 طالبًا من طلاب الصف الثالث الثانوي بمدرسة المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا STEM للبنين ب6 أكتوبر، بمديرية الجيزة التعليمية، أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى الدلالة 0.01 = α بين متوسطي درجات مهارات الحس العلمي في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي لاختبار الحس العلمي، ونتيجة لذلك ساعد تضمين مفاهيم التغيرات المناخية في مقرر الفيزياء على تنمية مهارات الحس العلمي لدى طلاب الصف الثالث الثانوي بمدرسة المتفوقين في العلوم والتكنولوجيا STEM.
This research aimed to explore the effectiveness of integrating climate change concepts into the physics curriculum to enhance the scientific sense skills of students in STEM schools (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). The researcher employed the descriptive approach (analytical method) and the quasi-experimental approach (one-group pretest-posttest design). The experimental treatment materials included a student textbook (Climate Tasks) and a teacher's guide for implementing these tasks. The research tool was a scientific sense test, administered to 50 third-year secondary school students at the STEM School for Boys in 6th of October City, affiliated with the Giza Educational Directorate.The findings revealed a statistically significant difference at the 0.01 significance level (α = 0.01) between the mean scores of scientific sense skills in the pretest and posttest, in favor of the posttest. Consequently, integrating climate change concepts into the physics curriculum contributed to enhancing the scientific sense skills of third-year secondary STEM school students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية