فعالية برنامج تدريبي متعدد الأنشطة في تنمية أبعاد المواطنة الرقمية والذكاء الأخلاقي لدى طالبات فقه المعاملات بجامعة الباحة The Effectiveness of a Multi-Activity Training Program in Developing the Dimensions of Digital Citizenship and Moral Intelligence Among Fiqh Transactions Students at Al-Baha University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة الباحة بالممكلة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف فعالية برنامج تدريبي متعدد الأنشطة في تنمية أبعاد المواطنة الرقمية والذكاء الأخلاقي لدى طالبات فقه المعاملات بجامعة الباحة، وذلك بهدف تمكينهن من التفاعل الإيجابي مع الفضاء الرقمي وتعزيز قدرتهن على اتخاذ قرارات رشيدة ومتوافقة مع القيم الإسلامية في ظل التحديات الرقمية المعاصرة، واستخدمت الدراسة المنهج شبة التجريبي، حيث تم تقسيم العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة قوام كلًا منها (30) طالبة من طالبات فقه المعاملات بجامعة الباحة، تم تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية، بينما لم تتلقَ المجموعة الضابطة أي تدخل، واعتمدت الدراسة على مقياسين لقياس المواطنة الرقمية والذكاء الأخلاقي إعداد الباحثة، وتم تطبيقهما قبليًا وبعديًا، إضافةً إلى قياس تتبعي للتأكد من استمرارية أثر البرنامج، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي؛ مما يشير إلى فاعلية البرنامج في تحسين أبعاد المواطنة الرقمية والذكاء الأخلاقي، كما بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي؛ مما يدل على استمرارية تأثير البرنامج.
This study aimed to explore the effectiveness of a multi-activity training program in developing the dimensions of digital citizenship and moral intelligence among Fiqh transactions students at Al-Baha University. The goal was to enable them to engage positively in the digital space and enhance their ability to make wise decisions aligned with Islamic values in the face of contemporary digital challenges. The study employed a quasi-experimental design, with the sample divided into two groups: an experimental group and a control group, each consisting of 30 Fiqh transactions students at Al-Baha University. The training program was applied to the experimental group, while the control group received no intervention. The study relied on two researcher-developed scales to measure digital citizenship and moral intelligence, which were administered before and after the intervention, along with a follow-up measurement to assess the program's lasting impact. The results revealed statistically significant differences between the pre-test and post-test scores of the experimental group, favoring the post-test, indicating the program's effectiveness in enhancing the dimensions of digital citizenship and moral intelligence. Furthermore, the findings showed no statistically significant differences between the post-test and follow-up test scores of the experimental group, suggesting the sustained impact of the program.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية