فاعلية برنامج تدريبي قائم على المعالجة البصرية المكانية لتحسين دافعية التعلم لدى الطلاب المتأخرين دراسيًا في المرحلة الإعدادية The effectiveness of a training program based on visual-spatial processing to improve the learning motivation of underachievement students in preparatory stage

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الى الكشف عن مدى فاعلية برنامج تدريبي قائم على المعالجة البصرية المكانية لتحسين دافعية التعلم لدى الطلاب المتأخرين دراسيًا في المرحلة الإعدادية. وتكونت عينة الدراسة من (٢٠) طالبة من المتأخرات دراسياً بالصف الثاني الاعدادي. (١٠) طالبات مجموعة ضابطة و(١٠) طالبات مجموعة تجريبية, واستخدمت في الدراسة مقياس المصفوفات المتتابعة لجون رافن ومقياس دافعية التعلم لأحمد دوقة وآخرون بالجزائر، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة احصائيًا بين المجموعة الضابطة والتجريبية في دافعية التعلم لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في الاختبار القبلي والبعدي لدافعية التعلم، ولا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس دافعية التعلم.
The study aimed to reveal the effectiveness of a training program based on visual-spatial processing to improve the learning motivation of students who are academically delayed in the preparatory stage. The study sample consisted of (20) students who are academically delayed in the second grade of preparatory school. (10) students in a control group and (10) students in an experimental group, used in the study John Raven's sequential matrix scale and the learning motivation scale of Ahmad Doka et al., Algeria. The results of the study revealed that there are statistically significant differences between the control and experimental groups in learning motivation in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre-test and post-test of learning motivation, and there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post-test and trace-test on the learning motivation scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية