هدف البحث الحالي الكشف عن " الحوار الأسري لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية "، واتبعت الباحثة المنهج الوصفي ،واستخدمت مقياس الحوار الأسري من اعداد الباحثة، تكونت العينة من (200) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية، والذين تم اختيارهم من من مدارس محافظتي القاهرة والمنوفية وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (16-18) سنة، بمتوسط عمري قدره (17.07) سنة وانحراف معياري قدره (0.723)، وبواقع (80 ذكور، 120 إناث)،وكشفت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.001) بين متوسطي درجات الذكور والإناث على بعد القصور في مهارات التواصل في اتجاه الإناث، وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات الذكور والإناث على بعد الحوار القائم على الاحترام في اتجاه الذكور ،وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المدارس الحكومية والخاصة في الدرجة الكلية لمقياس الحوار الأسري المُدرك، وأبعاده الفرعية (الحوار القائم على الاحترام، الحوار القائم على المشاركة الوجدانية، قصور في مهارات التواصل).
The current research aims to reveal "differences in perceived family dialogue among secondary school students in light of some demographic variables". The researcher followed the descriptive approach and used the family dialogue scale prepared by the researcher. The sample consisted of (200) male and female secondary school students, who were selected from schools in Cairo and Menoufia governorates and their ages ranged between (16-18) years, with an average age of (17.07) years and a standard deviation of (0.723), with (80 males, 120 females). The research results revealed a statistically significant difference at the level of (0.001) between the average scores of males and females on the dimension of deficiency in communication skills towards females, a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average scores of males and females on the dimension of respect-based dialogue towards males, and no statistically significant differences between the average scores of students in public and private schools in the total score of the perceived family dialogue scale and its sub-dimensions (dialogue based on Respect, dialogue based on emotional participation, communication skills deficits).
أحمد عبد الصمد حسن, إيمان, محمد جلال, نور, & عبد الباسط, فاطمة الزهراء. (2024). الحوار الأسري لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية .. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(11), 619-682. doi: 10.21608/jsu.2024.404067
MLA
إيمان أحمد عبد الصمد حسن; نور محمد جلال; فاطمة الزهراء عبد الباسط. "الحوار الأسري لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية .", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30, 11, 2024, 619-682. doi: 10.21608/jsu.2024.404067
HARVARD
أحمد عبد الصمد حسن, إيمان, محمد جلال, نور, عبد الباسط, فاطمة الزهراء. (2024). 'الحوار الأسري لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية .', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(11), pp. 619-682. doi: 10.21608/jsu.2024.404067
VANCOUVER
أحمد عبد الصمد حسن, إيمان, محمد جلال, نور, عبد الباسط, فاطمة الزهراء. الحوار الأسري لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية .. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2024; 30(11): 619-682. doi: 10.21608/jsu.2024.404067