الفروق بين ذوي صعوبات الفهم القرائي والمتأخرين دراسيا في مهارتي الوعي السيمانتي والوعي السينتاكتي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مُعيدة بقسم علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ متفرغ صعوبات التعلم كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

على الرغم من أن الأطفال الديسلكسيين والأطفال المتأخرين في القراءة يعانون من ضعف في مهارات القراءة إلا أنهم ليسوا سواء، فالأطفال ذوو صعوبات القراءة والأطفال المتأخرون دراسيا فيها يختلفون فيما يمتلكونه من خصائص نفسية ونمائية، ويختلفون في الأسباب والعوامل التي تؤدي إلى هذا التباين في الخصائص، ويتفقون في العرض التربوي الظاهر والذي يتمثل في عدم تحقيقهم مستوى مناسب من التحصيل الأكاديمي والتربوي في القراءة.
يهدف هذا البحث إلى تعرف الفروق في مهارتي الوعي السيمانتي والوعي السينتاكتي بين التلاميذ ذوي صعوبات الفهم القرائي والتلاميذ المتأخرين دراسيًا بالمرحلة الابتدائية، وتكونت العينة من (22) تلميذا وتلميذة من ذوي صعوبات الفهم القرائي، تم اختيارهم وفق محكات انتقاء وتعرف ذوي صعوبات التعلم، و(18) تلميذا وتلميذة من المتأخرين دراسيًا بإدارة دار السلام التعليمية، طبقت عليهم اختبارات الوعي السيمانتي والوعي السينتاكتي، وتم استخدام المنهج الوصفي - المقارن، وباستخدام اختبار "ت" لدلالة الفروق بين متوسطات المجموعات المستقلة تم التوصل إلى النتائج التالية:

توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات التلاميذ ذوي صعوبات االفهم القرائي ومتوسطات درجات التلاميذ المتأخرين دراسيًا في مهارة الوعي السيمانتي.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات التلاميذ ذوي صعوبات االفهم القرائي ومتوسطات درجات التلاميذ المتأخرين دراسيًا في مهارة الوعي السينتاكتي.

Despite the fact that dyslexic children and underachievement students suffer from weakness in reading skills, they are not the same. Children with reading disabilities and children with Achievement Retardation differ in the psychological and developmental characteristics they possess, and they differ in the reasons and factors that lead to this discrepancy in characteristics, and they are alike in the apparent educational symptom, which is that they do not get an appropriate level of academic and educational achievement in reading.
      The aim of the research is to identify the differences in the  Semantic & Sentactic Awareness between People with  Reading comprehension Disabilities and Underachievement  Students in the primary stage. The sample consisted of (22) male and female students with Reading comprehension Disabilities who were selected according to selection and Identification criteria For those with learning Disabilities, and (18) male and female students with Achievement Retardation in dar-el salam Educational Administration. semantic& Sentactic awareness, tests were applied to them, and the Comparative - Descriptive approach was used, and using the “t” test to indicate the differences between the means of the independent groups, the following results were reached;

There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the averages of Students with Reading Comprehension Disabilities and Students with Achievement Retardation in The Semantic Awareness.
There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the averages of Students with Reading Comprehension Disabilities and Students with Achievement Retardation in The Sentactic Awareness.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية