فاعلية استخدام أسلوب المنهج الوصفي في تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية لدى طلبة الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري The Effectiveness of Process-Genre Approach in Developing Academic Writing Skills among the Students of the Arab Academy for Sciences, Technology and Maritime Transport

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Assistant Lecturer at Arab Academy for Sciences, Technology and Maritime Transport

2 Professor of Curriculum and Instruction (TEFL) Faculty of Education – Ain Shams University

3 Lecturer of Curriculum and Instruction (TEFL) Faculty of Education – Helwan University

المستخلص

The present research explored the effectiveness of the process-genre approach, a key factor in the success of the experiment, in developing academic writing skills for first-year College of International Transport and Logistics students. A quasi-experimental design was used to achieve this aim. The research participants comprised 60 first-year College of Arts and Design students from the Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport, Sheraton branch, Egypt. The researchers prepared an academic writing skills checklist and a pre-post academic writing skills test. The pre-posttest was administered to the research participants before and after the experiment. Results signified that the experimental group outperformed the control in the post-administration of the academic writing skills test due to using the process-genre approach in their teaching. They also showed that the process-genre approach effectively developed the academic writing skills of Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport students as it had a large effect of (0.92) on developing them.
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف فاعلية مدخل العمليات ونمط النص في تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية باللغة الإنجليزية لدى طلاب الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري، وبلغت عينة الدراسة 60 طالبا وطالبة من الفرقة الاول, كلية الفنون والتصميم بالأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري في محافظة القاهرة- فرع مصر الجديدة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة بواقع ثلاثين طالب وطالبة لكل مجموعة, واشتملت أدوات الدراسة وموادها التعليمية إلى 1) قائمة مهارات الكتابة الأكاديمية باللغة الإنجليزية 2) اختبار مهارات الكتابة الأكاديمية في اللغة الإنجليزية, 3) مقياس تصحيح اختبار مهارات الكتابة الأكاديمية من اعداد الباحثة للمجموعتين التجريبية و الضابطة، طلاب المجموعة التجريبية تم تدريبهم من خلال استخدام مدخل العمليات ونمط النص، بينما تم استخدام الطريقة التقليدية مع المجموعة الضابطة, وتم استخدام المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي, واوضحت نتائج تحليل البيانات الى تفوق المجموعة التجريبية على طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمهارات الكتابة الأكاديمية باللغة الإنجليزية. في ضوء هذه النتائج الايجابية يوصي باستخدام مدخل العمليات ونمط النص في تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية باللغة الانجليزية، بالإضافة الى تطبيق مدخل العمليات ونمط النص في تنمية مهارات القراءة والكتابة الناقدة والابداعية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية