مستخلص البحث:
لقد شهد العالم المعاصر ولازال يشهد العديد من الأزمات التي تتسم بالتنوع والسرعة وعنصر المفاجأة؛ فمنذ بداية هذا العقد من القرن الحادي والعشرين وتحفل ميادين الحياة الاقتصادية والسياسية والاجتماعية والثقافية والتربوية بجملة من الأزمات الكبرى المتلاحقة، التي أشارت إليها العديد من التقارير الدولية المتخصصة، ومن تلك الأزمات: تداعيات جائحة كورونا، والحرب في أوكرانيا، التهجير القسري، نزوج اللاجئين، والتضخم المرتفع في أسعار الطاقة والغذاء، والركود (التراجع) المستمر في النمو الاقتصادي، تداعيات التغيرات المناخية. وكل تلك الأزمات قد تقف عائقاً في مسار نمو وتقدم الأفراد والمجتمعات وفي ذات الوقت باعثاً لتطور وتقدم جديد.
ويعد الميدان التربوي بكافة عناصره أحد أهم تلك الميادين التي تعاني من تداعيات تلك الأزمات المعاصرة، وبناء على ذلك هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة تطوير الإشراف التربوي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصر في ظل تداعيات الأزمات المعاصرة باعتباره أحد أهم عناصر الميدان التربوي، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لرصد ووصف رصد انعكاسات تداعيات الأزمات المعاصرة على التعليم عامة وعلى الاشراف التربوي على وجه الخصوص، وتوصلت الدراسة إلى صياغة تصور مقترح لتطوير الاشراف التربوي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي بمصر في ظل تداعيات الأزمات المعاصرة.
Abstract:
The world has witnessed and continues to witness many crises that are characterized by diversity, speed and the element of surprise.Since the beginning of this decade of the Twenty-First Century, the fields of economic, political, social, cultural and educational life have been occupied by a number of successive major crises, which have been referred to by many specialized international reports, including: the repercussions of the Corona pandemic, War in Ukraine, forced displacement, the marriage of refugees, high inflation in energy and food prices, the ongoing recession (decline) in economic growth, the repercussions of climate change. All these crises can be an obstacle to the growth and progress of individuals and societies and at the same time an impetus for new development and progress.
Educational field with all its elements is one of the most important fields that suffer from the repercussions of these contemporary crises.accordingly, the current study aimed to try to develop educational supervision in pre-university educational institutions in Egypt in light of the repercussions of contemporary crises as one of the most important elements of the educational field. These study relied on the descriptive method to monitor and describe the repercussions of contemporary crises on education in general and on educational supervision in particular. This study has come up with a proposal to develop educational supervision in pre-university educational institutions in Egypt in light of the repercussions of contemporary crises.
محمد محمود الجنايني, أحمد. (2024). تطوير الاشراف التربوي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي المصرية في ظل تداعيات الأزمات المعاصرة – تصور مقترح ..... مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(8), 726-819. doi: 10.21608/jsu.2024.394514
MLA
أحمد محمد محمود الجنايني. "تطوير الاشراف التربوي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي المصرية في ظل تداعيات الأزمات المعاصرة – تصور مقترح ....", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30, 8, 2024, 726-819. doi: 10.21608/jsu.2024.394514
HARVARD
محمد محمود الجنايني, أحمد. (2024). 'تطوير الاشراف التربوي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي المصرية في ظل تداعيات الأزمات المعاصرة – تصور مقترح ....', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 30(8), pp. 726-819. doi: 10.21608/jsu.2024.394514
VANCOUVER
محمد محمود الجنايني, أحمد. تطوير الاشراف التربوي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي المصرية في ظل تداعيات الأزمات المعاصرة – تصور مقترح ..... مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2024; 30(8): 726-819. doi: 10.21608/jsu.2024.394514