فاعلية مدخل القراءة الاستراتيجية التشاركية في تنمية مهارات القراءة الناقدة باللغة الإنجليزية لدى طلاب الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري The Effectiveness of Collaborative Strategic Reading Approach in Developing English Critical Reading Skills among the Students of the Arab Academy for Sciences, Technology and Maritime Transport A Researc

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بالأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري

2 Professor of Curriculum and Instruction (TEFL) Faculty of Education – Ain Shams University

3 Lecturer of Curriculum and Instruction (TEFL) Faculty of Education – Helwan University

10.21608/jsu.2024.390669

المستخلص

Abstract
The present research explored the effectiveness of a collaborative strategic reading approach in developing English critical reading skills for Arab Academy for Sciences, Technology and Maritime Transport students. To achieve this aim, a quasi-experimental design was used. The research participants consisted of 60 1st year College of Engineering and Technology students from the Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport, Sheraton branch, Egypt. The researcher prepared a critical reading skills checklist and a pre-post critical reading test. The pre-posttest was administered to the research participants before and after the experiment. Results revealed that the experimental group outperformed the control in the post-administration of the critical reading test due to the use of the collaborative strategic reading approach in their teaching. They also showed that the collaborative strategic reading approach effectively developed the critical reading skills among Arab Academy for Sciences, Technology and Maritime Transport students as it greatly affected their development.
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف فاعلية مدخل القراءة الإستراتيجية التشاركية في تنمية مهارات القراءة الناقدة باللغة الانجليزية لدى طلاب الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري، وبلغت عينة الدراسة 60 طالبا وطالبة من الصف الاول, كلية الهندسة والتكنولوجيا بالأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري في محافظة القاهرة- فرع مصر الجديدة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة بواقع ثلاثين طالبا وطالبة لكل مجموعة, وتمثلت أدوات الدراسة وموادها التعليمية إلى قائمة مهارات القراءة الناقدة واختبار مهارات القراءة الناقدة في اللغة الانجليزية من اعداد الباحثة للمجموعتين التجريبية و الضابطة، طلاب المجموعة التجريبية تم تدريبهم من خلال استخدام مدخل القراءة الإستراتيجية التشاركية ، بينما تم استخدام الطريقة التقليدية مع المجموعة الضابطة, وتم استخدام المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي, واوضحت نتائج تحليل البيانات الى تفوق المجموعة التجريبية على طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمهارات القراءة الناقدة. في ضوء هذه النتائج الايجابية يوصي باستخدام مدخل القراءة الإستراتيجية التشاركية في تنمية مهارات القراءة الناقدة باللغة الانجليزية، بالإضافة الى تطبيق مدخل القراءة الإستراتيجية التشاركية في تنمية مهارات الكتابة والتفكير النقدي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية