فعالية برنامج قائم على الفصول الافتراضية لتنمية مهارات تصميم وانتاج الدروس التفاعلية والوعي الرقمي لدي طلاب الدبلوم العام بكلية التربية تخصص التاريخ . The Effectiveness of a Virtual Classroom-Based Program for Developing Interactive Lesson Design, Production Skills, and Digital Awareness among General Diploma Students in the Faculty of Education, History Departmen

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد كلية التربية / جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى اعداد برنامج قائم على الفصول الافتراضية لتنمية مهارات تصميم وانتاج الدروس التفاعلية والوعي الرقمي لدي طلاب الدبلوم العام بكلية التربية تخصص التاريخ ، وتكونت عينة البحث من(  34 ) طالب وطالبة من طلاب الدبلوم العام تخصص التاريخ ، واعتمد البحث على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي ، وقد استخدم البحث الادوات والمواد التعليمية الآتية:

اختبار تحصيلي معرفي لمهارات تصميم وإنتاج الدروس التفاعلية .
بطاقة ملاحظة للجانب الأدائي لمهارات تصميم وإنتاج الدروس التفاعلية.
مقياس الوعي الرقمي لطلاب الدبلوم العام تخصص التاريخ
برنامج قائم على الفصول الافتراضية لتنمية مهارات تصميم وانتاج الدروس التفاعلية والوعي الرقمي لدي طلاب الدبلوم العام بكلية التربية تخصص التاريخ.

وتوصلت نتائج البحث إلي:  

يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.5) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي للجانب المعرفي لمهارات تصميم وإنتاج الدروس التفاعلية لصالح التطبيق البعدي.
يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.5) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لمهارات تصميم وإنتاج الدروس التفاعلية لصالح التطبيق البعدي.
يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.5) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لمقياس الوعي الرقمي لصالح التطبيق البعدي.

This research aimed to develop a virtual classroom-based program to enhance interactive lesson design, production skills, and digital awareness among general diploma students majoring in history at the Faculty of Education. The research a sample that consisted of 34 students from the general diploma program majoring in history. The research employed a descriptive and experimental approach, utilizing.
the following tools and educational materials:

A cognitive achievement test for interactive lesson design and production skills.
An observation card for the performance aspect of interactive lesson design and production skills.
A digital awareness scale for general diploma students majoring in history.
A virtual classroom-based program to develop interactive lesson design, production skills and digital awareness among general diploma students in the Faculty of Education, History Department.

The research findings revealed the following:

There was a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the mean scores of the experimental group in the post-application of the achievement test for the cognitive aspect of interactive lesson design and production skills in favor of the post-application.
There was a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the mean scores of the experimental group in the post-application of the observation card for the performance aspect of interactive lesson design and production skills in favor of the post-application.
There was a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre-application and post-application of the digital awareness scale in favor of the post-application.

 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية