" الوعي بالذات وعلاقته بمعنى الحياة لدى الطلاب المعاقين بجامعة حلوان " Self-awareness and it’s relation with the meaning of life among Disabled Students at Helwan University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراه بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ ورئيس قسم الصحة النفسية السابق كلـــــــية الــــــتربية - جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلـــــــية الــــــتربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الي التعرف علي طبيعة العلاقة بين الوعي بالذات ومعني الحياة لدى طلاب جامعة حلوان المعاقين وكذلك الكشف عن إمكانية التنبؤ بدرجاتهم على مقياس معني الحياة بمعلومية درجاتهم علي مقياس الوعي بالذات ،وقد قامت الباحثة بتصميم مقياسين وهما مقياس الوعي بالذات ومقياس معني الحياة وتم تطبيقهما علي عينة قوامها من (150) طالبًا وطالبة من طلاب جامعة حلوان المعاقين، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (18-25) عاماً، بمتوسط عمري (20.74) عاماً وانحراف معياري (1.912) عاماً، وبواقع (104 ذكوراً، 46 إناثاً)، وقد توصلت الدراسة أنه توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين درجات طلاب الجامعة المعاقين على مقياس الوعي بالذات ودرجاتهم على مقياس معنى الحياة (على مستوى العوامل الفرعية والدرجة الكلية)، و أنه يمكن التنبؤ بدرجات طلاب الجامعة المعاقين على مقياس معنى الحياة بمعلومية درجاتهم على مقياس الوعي بالذات. واستناداَ إلى الاطار النظري والنظريات المفسرة ونتائج الدراسة الحالية تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة.
The current study aims to identify the nature of the relationship between the self-awareness and the meaning of life among disabled Helwan University students, as well as to reveal the possibility of predicting their grades on the meaning of life scale given their grades on the self-awareness scale. The researcher designed two scales, namely the self-awareness scale and the meaning scale. They were applied to a sample of (150) disabled students at Helwan University,  between the ages of 18 and 25 years with an average of ( 20.74 ) and standard ( 1.912 ) general and actual (104) male and (46) female students. The study found that there is a statistically significant correlation between the scores of disabled university students on the self-awareness scale and their scores on the meaning of life scale ( At the level of sub-factors and the total score), it is possible to predict the scores of disabled university students on the meaning of life scale by knowing their scores on the self-awareness scale. Based on the theoritacal framework, interpreted theories and results of the current study , some recommendations and proposed research have been made.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية