برنامج قائم على التعلم المدمج لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين باللغة الانجليزية لدى طلاب الدبلوم العام A Blended Learning –Based Program to Develop General Diploma Students' EFL 21st Century Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

The present study aimed at developing general diploma students' EFL 21st century skills through the use of a blended learning -based program. Participants of the study were (N=60) general diploma student, Faculty of Education English, Fayoum University. They were randomly assigned to two groups; experimental and control, 30 students each. The researcher prepared a 21st century skills cognitive test, an observation checklist and a blended learning -based program. Having pre administered the 21st century skills cognitive test as well as the observation checklist and taught the experimental group using the blended learning -based program, the participants were post administered the same instruments. The results showed that the use of the blended learning -based program had a large effect size on developing general diploma students' 21st century skills. It is recommended that blended learning should be used in teaching EFL courses for Faculty of Education students.  
هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طلاب الدبلوم العام شعبة اللغة الانجليزية باستخدام برنامج قائم على التعلم المدمج ، ولقد تكونت عينة الدراسة من (60) طالباً من طلاب الدبلوم العام شعبة اللغة الانجليزية بكلية التربية جامعة الفيوم تم تقسيمهم الى  مجموعتين تجريبية و ضابطة  بكل مجموعة (30) طالباً وقامت الباحثة بإعداد اختبار معرفي لمهارات القرن الحادي والعشرين وبطاقة ملاحظة وبرنامج قائم على التعلم المدمج وبعد تطبيق الاختبار المعرفي لمهارات القرن الحادي والعشرين وبطاقة الملاحظة قبلياً وبعد التدريس للمجموعة التجريبية من خلال البرنامج القائم على استخدام التعلم المدمج تم تطبيق ادوات الدراسة بعدياً. وكشفت النتائج عن حجم أثر كبير للبرنامج القائم على استخدام التعلم المدمج فى تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى أفراد العينة. واوصت الدراسة باستخدام التعلم المدمج لتدريس مقررات اللغة الانجليزية  لطلاب كلية التربية

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية