المسئولية الاجتماعية وعلاقتها بالكفاءة المهنية لمعلمي التربية الخاصة في ظل الأزمات العالمية Social responsibility and its relationship to professional efficiency among teachers of students with special needs while global crises

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة والصحة النفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من العلاقة بين المسئولية الاجتماعية والكفاءة المهنية لدى معلمى التربية الخاصة فى ظل الأزمات العالمية, ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد مقياسى المسئولية الاجتماعية والكفاءة المهنية المدركة لمعلمى الفئات ذوى الاحتياجات الخاصة, وتم تطبيقها الكترونيا على عينة مكونة من (150) معلم ومعلمة لذوى الاحتياجات الخاصة بمدارس التربية الفكرية والأمل للصم وضعاف السمع والنور للمكفوفين, بمحافظات القاهرة, الجيزة, المنيا, بنى سويف جنوب سيناء, شمال سيناء, الشرقية, الغربية.  وقد أظهرت النتائج أن: مستوى المسئولية الاجتماعية (91,38 %) ومستوى الكفاءة المهنية (92,69 %) وهو مستوى مرتفع لدى عينة البحث, وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين المسئولية الاجتماعية والكفاءة المهنية (0,792 عند مستوى 0,01), ولم تظهر فروق بين أفراد عينة البحث  فى المسئولية الاجتماعية والكفاءة المهنية تبعا للنوع (ذكور – إناث) والتخصص (معلم لذوى إعاقة ذهنية – معلم لذوى اعاقة سمعية- معلم لذوى إعاقة بصرية), ومستوى التعليم (بكالوريوس- دراسات عليا).
The research aimed to investigate the relationship between social responsibility and professional efficiency among teachers of  students with special needs while global crises. To achieve this aim, two measures of social responsibility and professional efficiency have been prepared, then were applied electronically using a sample of (150) male and female teachers of special needs students of; mental retarded , deaf and hard of hearing and blind students schools, in the governorates of Cairo, Giza, Minya, Beni Suef, South Sinai, North Sinai, Sharkia, and Gharbia. The results showed: high levels of social responsibility (91.38 %) and professional efficiency (92.69 %) among the research sample, there is a positive correlation between social responsibility and professional efficiency (0.792 at 0.01), and no differences appeared between the members of the research sample in social responsibility and professional efficiency according to gender (males - females), specialization (teacher of mental retardation - teacher of hearing impairment - teacher of visual impairment), and the level of education (bachelor’s - postgraduate).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية