الذكاء الانفعالى وعلاقته بالتفكير الايجابي لدي طلاب المعاهد العليا.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بكلية التربية – جامعة حلوان

2 استاذ علم النفس التربوي- والعميد الأسبق كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن العلاقة بين الذكاء الانفعالي والتفكير الايجابي لدي طلاب المعاهد العليا، وكذلك التحقق من الفروق في كل من الذكاء الانفعالي والتفكير الإيجابي التي تعزي لاختلاف مكان السكن (ريف - حضر) والنوع (ذكور- اناث)، وتكونت عينة البحث من (228) طالب وطالبة من المعهد العالي للتعاون الزراعي، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت الباحثة مقياسي الذكاء الانفعالي والتفكير الايجابي، إعداد/ الباحثة، وتم استخدام الأساليب الاحصائية وهي معامل ارتباط بيرسون، واختبار (ت) لحساب دلالة الفروق بين الطلاب قاطني الريف والحضر والذكور والاناث في متغيرات البحث، وأشارت نتائج البحث إلى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين درجات الطلاب علي مقياس الذكاء الانفعالي ودرجاتهم علي مقياس التفكير الايجابي، وعدم وجود فروق  ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات الطلاب علي مقياسي الذكاء الانفعالي والتفكير الإيجابي تعزى لاختلاف مكان السكن والنوع.
The research aimed at exploring the relationship between emotional intelligence and positive thinking Among the Higher Institutions Students, as well as verifying the differences in both emotional intelligence and positive thinking that are attributed to differences in populations (rural -urban), and differences in gender (males - females). The study sample consisted of (228) male and female students from the Higher Institute for Agricultural Cooperation. The Correlative descriptive approach was used, and two scales of emotional intelligence and positive thinking prepared by the researcher were applied. The statistical methods of Pearson correlation coefficient and T-test were used to calculate the significance of the differences between Students who live in rural and urban areas, males, or females in the study variables. The results of the study indicated that there is a statistically significant relationship between students’ scores on the emotional intelligence scale and their scores on the positive thinking scale, and there are no statistically significant differences between the average scores of students on the emotional intelligence and positive thinking scales regarding the differences between students who live in rural and urban areas and regarding the differences in gender.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية