الروافد الفكرية لمفهوم التربية التحريرية عند هنري جيرو وإيفان إيليتش وباولوفريري.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المدرس المساعد بقسم أصول التربية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ متفرغ بقسم أصول التربية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تحليل ونقد ما توصل إليه المفكرين والفلاسفة في العالم من نظريات واتجاهات فكرية، وذلك من أجل بناء أطر نظرية وفكرية تنطلق من النظريات النقدية التحريرية التي منها: نظرية هنري جيرو Henry Giroux، ونظرية إيفان إليتش Ivan Illich، ونظرية باولوفريريPaulo Freire. وقد أكد البحث أن التربية التحريرية تسهم في بناء الإنسان الحر القادر على الفعل والمشاركة الفعالة في بناء مصيره، فهي تربية تنفض كوابح الشخصية التسلطية والقهر وتنشغل ببناء التفاعل الخلاق؛ تربية تستفيد من تطورات علم التربية النقدية التحريرية من ناحية والخبرات التربوية المعاصرة الخالية من التسلط والقهر من ناحية أخرى؛ تربية تصور علاقات المؤسسات القائمة على التنشئة على أنها علاقات تفاعلية إيجابية تحتوي الفرد في عملية تنشئة متكاملة الأبعاد؛ تربية تفتح الأفاق لتكوين مجتمع مصري جديد يحقق فيه الإنسان أقصى درجات إنسانيته، ويتحول فيها الإنسان إلى نقطة المركز؛ فيصبح هو الهدف والغاية والوسيلة. 
This research aims to analyise and criticize the theories and intellectual trends reached by thinkers and philosophers in the world, so that the researcher can build theoretical and intellectual frameworks based on emancipatory critical theories, including: Henry Giroux’s theory, Ivan Illich’s theory, and Paulo Freire’s theory. The research has also confirmed that liberal education contributes to the building of a free human being capable of action and effective participation in building his destiny. It is an education that shakes off the constraints of authoritarian personality and oppression and is preoccupied with building creative interaction. An education that benefits from the developments in critical liberal education on the one hand and the contemporary educational experiences free of authoritarianism and coersion on the other. Moreover, it is an education that conceptualizes the relationships of institutions based on upbringing as positive interactive relationships that contain the individual in an integrated process of upbringing, an education that opens horizons for the formation of a new Egyptian society in which the human being achieves the highest levels of his humanity, and in which the human being becomes the center point, the means and the goal.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية