العوامل المسهمة في البناء النفسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.....

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ مساعد بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

الهدف: الكشف عن العوامل المسهمة في البناء النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي في ضوء متغيري النوع (ذكور-إناث) ونوع التعليم (عام-أزهري-خاص). والكشف عن الفروق بين تلاميذ التعليم الأساسي في البناء النفسي والتي تعزى للنوع (ذكور-إناث). والكشف عن الفروق بين تلاميذ التعليم الأساسي في البناء النفسي والتي تعزى لنوع التعليم (عام-أزهري-خاص). وتكونت العينة من (256) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ التعليم الأساسي، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين (9-12) عام، بمتوسط عمري (11.16) وانحراف معياري (1.082) ، وبواقع (109 ذكورا، 147 إناثا). وأوضحت نتائج البحث أن بنية مقياس البناء النفسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي تنتظم في عدة عوامل هي: المكون الانفعالي، المكون الاجتماعي، المكون الجسمي، المكون العقلي. وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستويي دلالة (0.05، 0.001) بين متوسطي درجات الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس البناء النفسي والعوامل الفرعية (المكون الانفعالي، المكون الاجتماعي، المكون الجسمي) لصالح الإناث (المتوسط الحسابي الأعلى). عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث في عامل المكون العقلي. وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستويي دلالة (0.05، 0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ التعليم الحكومي والأزهري في الدرجة الكلية لمقياس البناء النفسي، وعامل (المكون الانفعالي) لصالح تلاميذ التعليم الأزهري.عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ التعليم الحكومي والخاص في الدرجة الكلية لمقياس البناء النفسي، وعامل (المكون الانفعالي).عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ التعليم الخاص والأزهري في الدرجة الكلية لمقياس البناء النفسي، وعامل (المكون الانفعالي).
Objective: This study aimed to identify the factors contributing to the psychological psychic of primary school students considering gender (male-female) and type of education (public-Azhar-private). It also aimed to identify the differences in psychological psychic between male and female students and those attributed to the type of education. Sample: The sample consisted of 256 male and female primary school students, aged between 9-12 with a mean age of 11.16 and a standard deviation of 1.082, 109 of whom were males and 147 were females. Results: The structure of the psychological psychic scale of primary school students is arranged into several factors: emotional, social, physical, and cognitive. There were statistically significant differences at the level of (0.05, 0.001) between the mean scores of males and females in the total score of the psychological psychic scale and in the sub-factors (emotional, social, and physical components) in favor of females (the highest arithmetic mean). There was no statistically significant difference between the mean scores of males and females in the cognitive component. There were statistically significant differences at the level of (0.05, 0.01) between the mean scores of public and Azhar students in the total score of the psychological psychic scale and in the emotional component in favor of Azhar students. There was no statistically significant difference between the mean scores of public and private school students in the total score of the psychological psychic scale and in the emotional component. There were no statistically significant differences between the mean scores of private and Azhar school students in the total score of the psychological psychic scale and in the emotional component.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية