اثر اختلاف نوع الخرائط الذهنية الإلكترونية (الساكنة/ التفاعلية) فى تنمية التحصيل والانخراط فى التعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ..

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بمرحلة الدكتوراه بقسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة حلوان

2 استاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى دراسة اثر اختلاف نوع الخرائط الذهنية الإلكترونية (الساكنة، التفاعلية) فى تنمية مهارات التحصيل والانخراط فى التعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. وتضمن المتغير المستقل للبحث على الخرائط الذهنية (الساكنة والتفاعلية)، والمتغيرين التابعين: التحصيل، والانخراط فى التعلم. واستخدم التصميم التجريبى ذو المجموعتان التجريبيتان قوام كل منها (80) تلميذا وتلميذة، وعليه تكونت عينة البحث من (160) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف الثانى الإعدادى بمدرسة احمد زويل الرسمية للغات بمدينة 15 مايو بمحافظة القاهرة، في الفصل الدراسي الثاني العام الدراسى 2022/ 2023م ، وأسفرت نتائج البحث عن:
-  بالنسبة للتحصيل: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.01 بين متوسطى درجات التحصيل لصالح التلاميذ الذين درسوا بنوع الخريطة الذهنية التفاعلية مقايل التلاميذ الذين درسوا بنوع الخريطة الذهنية الساكنة.

بالنسبة للانخراط فى التعلم: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ 0.01 بين متوسطى درجات الانخراط فى التعلم لصالح التلاميذ الذين درسوا بنوع الخريطة الذهنية التفاعلية مقايل التلاميذ الذين درسوا بنوع الخريطة الذهنية الساكنة.

The current research aimed to determine the effect of different type of electronic mind maps (static/interactive) in developing achievement and engagement in learning among prep school pupils. The independent variables of the research included: mind maps in terms of type (2D and 3D) and interaction (static and interactive) in an e-learning environment, learners' cognitive style (holistic/analytical), and the dependent variables: visual thinking skills, scientific drawing skills, and engagement in learning. The research used a 2×2×2 factorial design and included eight experimental groups, each consisting of (20) male and female students, resulting in a research sample of (160) male and female students from the second preparatory grade at the Ahmed Zewail Official Language School in 15th of May City, Cairo Governorate, in the second semester of the academic year 2022/2023. The research results revealed:
In terms of visual thinking skills, there are statistically significant differences at a level of ≤ 0.01 between the average scores of visual thinking in favor of each of: three-dimensional mind map, interactive mind map, analytical learning style, and the interaction between the electronic mind map pattern (binary, ternary) dimensions and type (static, interactive), and the binary interaction between the mind map display pattern (static/interactive) and the cognitive style (holistic/analytical). There are no statistically significant differences attributed to the binary interaction between the mind map pattern (binary/ternary) dimensions and the cognitive style (holistic/analytical) or to the ternary interaction between the mind map pattern (binary/ternary) dimensions, the type of mind map (static/interactive), and the cognitive style (holistic/analytical).
When it comes to learning engagement, there are statistically significant differences at a level of ≤ 0.01 between the average levels of engagement in favor of the three-dimensional mind map and the interactive mind map, the analytical learning style, and the interaction between the type of electronic mind maps (two-dimensional, three-dimensional) and their nature (static, interactive).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية