التنافر المعرفى وعلاقته بالتوقعات الأكاديمية للنجاح وقيم المهمة فى ضوء نموذج Eccles للتوقع – القيمة لدى عينة من طلبة الجامعة. Cognitive dissonance and its relation with academic expectations and task values in view of Eccles model for expectancy-value with a sample of university students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي كلية التربية - جامعة طنطا

المستخلص

يهدف
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين التنافر المعرفي، والتوقعات الأكاديمية للنجاح وقيم المهمة في ضوء نموذج Eccles للتوقع – القيمة وكذلك دراسة الفروق في التنافر المعرفي، التوقعات الأكاديمية للنجاح وقيم المهمة في ضوء متغيري الجنس والتخصص الأكاديمي، حيث طبقت على عينة من (58) من طلبة كلية التربية جامعة طنطا المقيدين بالفرقة الأولى للعام الجامعي (2022-2023م) بلغ متوسط أعمارهم (م)= 18.78 بانحراف معياري (ع)= 0.421 تم اختيارهم عشوائيًا وقد استعانت الباحثة في دراستها الحالية بمقياس للتنافر المعرفي، مقياس التوقعات الأكاديمية للنجاح ومقياس قيم المهمة (إعداد الباحثة). أوضحت النتائج وجود علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائيًا بين التوقعات الأكاديمية للنجاح والتنافر المعرفي وكذلك بين التنافر المعرفي والدرجة الكلية لقيم المهمة في حين لم تصل العلاقة مع أيًا من أبعاد قيم المهمة لمستوى الدلالة الإحصائية، كذلك وجدت علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيًا بين التوقعات الأكاديمية للنجاح والدرجة الكلية لقيم المهمة، قيمة إدراك المهمة، وقيمة فائدة المهمة، بينما لم تصل العلاقة الارتباطية مع القيمة الذاتية للمهمة وقيمة التكلفة المدركة للمهمة لمستوى الدلالة بينما لم توضح النتائج وجود أية فروق في التوقعات الأكاديمية للنجاح، التنافر المعرفي ، وقيم المهمة ترجع لمتغيري الجنس والتخصص الأكاديمي.
Abstract:
The current study aimed to reveal the relationship between cognitive dissonance, academic expectations for success and task values in view of Eccles model for expectancy-value and studying differences in cognitive dissonance, academic expectations for success and task values in view of gender and academic specialization variables, the study was applied to a sample of (58) students from the faculty of education, Tanta university, enrolled in the first year of the university year (2022-2023), their average age (18.18) with standard deviation (0.421) they were chosen randomly. In her current study, the researcher used the cognitive dissonance scale, the academic expectations for success scale, and the task values scale (prepared by the researcher).
The results showed that there was a statistically significant inverse correlation between academic expectations for success and cognitive dissonance, like wise between cognitive dissonance and the total score of the task values, while the relationship with none of dimensions of the task values did not reach the level of statistical significance. There was also a direct statistically significant correlation between academic expectations for success and the total score for the task values, task attainment value, and task utility value. While the relationship with the rest of the dimensions did not reach the level of significance. While the results did not indicate any differences in academic expectations for success, cognitive dissonance, and task values due to gender and academic specialization variables.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية