معامل الذكاء بحسب مقياس رافن وعلاقته بالصحة النفسية لدى طلاب جامعة الملك فيصل بالمملكة العربية السعودية Intelligence coefficient according to the Raven scale and its relationship to mental health among students at King Faisal University in the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الأبحاث والتقويم المساعد جامعة الملك فيصل (المملكة العربية السعودية) – كلية التربية – قسم التربية وعلم النفس

2 أستاذ الصحة النفسية المشارك جامعة الملك فيصل (المملكة العربية السعودية) – كلية التربية – قسم التربية وعلم النفس جامعة الامام المهدي (السودان) – كلية الآداب - قسم علم النفس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على معامل الذكاء رافن (Raven) وعلاقته بالصحة النفسية (الاعتماد على النفس واحترام القوانين وتقاليد المجتمع) لدى طلاب جامعة الملك  فيصل بالأحساء بالمملكة العربية السعودية، حيث كانت عينة الدراسة من طلبة جامعة الملك فيصل (ذكور/ إناث) في التخصصات (العلمية والأدبية) من كل المستويات للعام الدراسي (2022-2023) والبالغ عددهم (125) طالب وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وقد استخدم في الدراسة مقياس المصفوفات المتتابعة العادي (أم م) من إعداد (جون رافن) (John Raven) (1991م) ومقياس الاعتماد على النفس واحترام القوانين وتقاليد المجتمع لقياس الصحة النفسية مقتبس من مقياس (جورجيت فام) (Georgette Pham) للصحة النفسية (2010)، وبعد تفريغ البيانات وإجراء المعالجة الإحصائية، توصلت الدراسة الى النتائج التالية: عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين معامل الذكاء بحسب مقياس (رافن) والصحة النفسية لدى طلاب جامعة الملك فيصل، و وجود ارتفاع في معامل الذكاء (رافن) والصحة النفسية لدى طلاب الجامعة. وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معامل الذكاء (رافن) لدى طلاب جامعة الملك فيصل تعزى إلى متغيرات النوع والكلية والمستوي الدراسي ومستوي تعليم الأب، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في معامل الذكاء (رافن) لدى طلاب الجامعة تعزى إلى متغير تعليم الأم لصالح المستوي فوق الجامعي. وقد ختم الباحثان دراستهما بتوصيات ومقترحات للدراسات المستقبلية.
     The current study aimed to identify the intelligence factor (Raven) and its relationship to mental health (self-reliance and respect for laws and community traditions) among King Faisal University students. The study sample consisted of King Faisal University students (males and females) in scientific and literary specializations at all levels for the academic year. (2022-2023), which includes (125) male and female students who were randomly selected. The study used the Ordinary Progressive Matrices Scale (UMM) prepared by John Raven (1991), and a scale of self-reliance and respect for the laws and traditions of society to measure mental health, adapted from the Georgette Pham Scale for Mental Health (2010). The study reached the following results: There is no relationship between the intelligence coefficient (Raven) and mental health among King University students, and the presence of an increase in the intelligence coefficient (Raven) and mental health among King University students. There are no statistically significant differences in the intelligence coefficient (Raven) among King Faisal University students due to the variables of gender, college, academic level, and the father’s level of education, and there are statistically significant differences in the intelligence coefficient (Raven) among King University students due to the mother’s education variable in favor of the level above. University, the researchers concluded their study with recommendations and proposals for future studies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية