نمط عرض المحتوى بالكتب المعززة التكيفية القائم على الخبرات السابقة وأثره فى خفض العبء المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية. The pattern of content presentation in adaptive reinforcement books based on previous experiences and its impact on reducing the cognitive burden of primary school students .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم كبير – مدير مدرسة

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية تربية – جامعة حلوان

3 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد أنسب نمط لعرض الكتب المعززة التكيفية فى خفض العبء المعرفى لمادة العلوم لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائى ، وقد تم الإعتماد على إمتداد التصميم التجريبى ذو المجموعة الواحدة وإختبار قبلى وبعدى" Extended One Group Pre-Test, Post-Test Design" وبذلك يشتمل البحث على مجموعتين تجريبيتين هما : المجموعة التجريبية الأولى ، وتدرس من خلال الكتب المعززة التكيفية القائمة على نمط عرض محتوى الكلى فى خفض العبء المعرفى لتلاميذ الصف السادس.أما المجموعة التجريبية الثانية تدرس من خلال الكتب المعززة التكيفية القائمة على نمط عرض المحتوى الأطر فى خفض العبء المعرفى لتلاميذ الصف السادس ،وقد تكونت عينة البحث من (80) تلميذاً من تلاميذ الصف السادس من مدرسة أم المؤمنين – إدارة مصر القديمة التعليمية.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في خفض العبء المعرفى لمادة العلوم عند الدراسة من خلال كتاب معزز تكيفي يرجع للتأثير الأساسي لصالح المجموعة التجريبية الأولى التى تدرس الكتب المعززة التكيفية لنمط عرض المحتوى التكيفى(الكلي).
The research aims to determine the most appropriate pattern for displaying adaptive augmented books in reducing the cognitive load of science for sixth-grade students. The one-group experimental design and a pre- and post-test were relied upon, thus including the research was conducted on two experimental groups: the first experimental group, taught through adaptive augmented books based on the overall content presentation style in reducing the cognitive load for sixth grade students. The second experimental group taught through adaptive augmented books based on the framework content presentation style in reducing the cognitive load. For sixth grade students, the research sample consisted of (80) sixth grade students from Umm al-Mu’minin School - Old Misr Educational Administration.
The results of the research resulted in a statistically significant difference at the level of ≤ 0.05 between the average scores of the students of the two experimental groups in reducing the cognitive load of the science subject when studying through an adaptive augmented book due to the basic effect in favor of the first experimental group that studies Which teaches adaptive augmented books the (total) adaptive content presentation style

الموضوعات الرئيسية