دور الابتكار التنظيمي في تحقيق الريادة الاستراتيجية بجامعة طنطا ( دراسة ميدانية) The role of Organizational Innovation in achieving Strategic Entrepreneurship At Tanta University: A field study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية بكلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التوصل إلى مجموعة من الآليات المقترحة التي يمكِن أن تُسهم في تنمية دور الابتكار التنظيمي في تحقيق الريادة الاستراتيجية بجامعة طنطا، وذلك من خلال التعرف على الأسس الفكرية لكل من الابتكار التنظيمي، والريادة الاستراتيجية بالجامعات. والعلاقة بين الابتكار التنظيمي والريادة الاستراتيجية. ودور الابتكار التنظيمي في تحقيق الريادة الاستراتيجية بالجامعات. علاوة على إلقاء الضوء على أبرز جهود الدولة المصرية بصفة عامة وجامعة طنطا بصفة خاصة في دعم الابتكار والريادة. ورصد واقع دور الابتكار التنظيمي في تحقيق الريادة الاستراتيجية بجامعة طنطا من حيث (بُعد القيادة الريادية، وبُعد الهيكل التنظيمي الريادي، وبُعد الثقافة الريادية). ولتحقيق هذه الأهداف استخدم البحث المنهج الوصفي واستعان البحث بأحد أدوات المنهج الوصفي وهي الاستبانة والتي طُبقت على عينة مُمثلة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة طنطا. 
وقد أظهرت نتائج الدراسة الميدانية أن واقع دور الابتكار التنظيمي في تحقيق أبعاد الريادة الاستراتيجية بجامعة طنطا من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بها جاء بدرجة كبيرة على المستوى الإجمالي وبالنسبة لكل بُعد من أبعادها على حِدا. أما عن ترتيب واقع دور الابتكار التنظيمي في تحقيق أبعاد الريادة الاستراتيجية فقد جاء على النحو الآتي؛ احتل بُعد "القيادة الريادية" المرتبة الأولى، أما بعد "الثقافة الريادية" فقد جاء في المرتبة الثانية، وبُعد "الهيكل التنظيمي الريادي" قد جاء في المرتبة الثالثة والأخيرة. كما كشفت الدراسة الميدانية عن وجَود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول واقع دور الابتكار التنظيمي في تحقيق الريادة الاستراتيجية وفقًا لمتغير الرتبة الأكاديمية (مدرس، أستاذ مساعد، أستاذ) لصالح فئة مدرس. بينما لا توجَد فروق بينهم وفقًا لمتغير طبيعة الكلية (نظرية، عملية).
The aim of the current research is to: arrive at a set of proposed mechanisms that can contribute to developing the role of Organizational Innovation in achieving Strategic Entrepreneurship at Tanta University, through: identifying the theoretical foundations of both Organizational Innovation and Strategic Entrepreneurship in universities. And revealing the relationship between Organizational Innovation and Strategic Entrepreneurship. And clarifying the role of Organizational Innovation  in achieving Strategic Entrepreneurship  in universities. In addition to shedding light on the most prominent efforts of Tanta University in achieving leadership and innovation. And revealing the degree of agreement among faculty members at Tanta University on the role of Organizational Innovation in achieving Strategic Entrepreneurship (in terms of: the entrepreneurial leadership dimension, the entrepreneurial organizational structure dimension, and the entrepreneurial culture dimension). To achieve these goals, the research used the descriptive method. This depends on description, interpretation, measurement, and analysis. The research used one of the tools of the descriptive approach, namely: the questionnaire, which was applied to a representative sample of faculty members in various faculties of Tanta University, numbering (350) faculty members.The field study reached a set of results, the most notable of which is that: The degree of approval of faculty members at Tanta University on the role of Organizational Innovation in achieving Strategic Entrepreneurship was with a high degree of approval. As for the arrangement of the role of Organizational Innovation in achieving the dimensions of Strategic Entrepreneurship and its obstacles, it was as follows: The “Entrepreneurial Leadership” dimension ranked first, while the “Entrepreneurial Culture” dimension came in second place, and the “Entrepreneurial Organizational Structure” dimension came in third and last place. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية