العلاقة بين الاتجاه نحو الممارسات الفنية والتحصيل الدراسي في المقررات التخصصية لدي طلاب التعليم الثانوي الصناعي تخصص الزخرفة والاعلان والتنسيق. The relationship between the Attitude toward Technique practices and academic achievement in specialized courses among industrial secondary education students specializing in decoration, advertising, and coordination.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ مساعد المناهج وطرق التدريس كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مدى العلاقة بين الاتجاه نحو الممارسات الفنية والتحصيل الدراسي في المقررات التخصصية لدي طلاب التعليم الثانوي الصناعي تخصص الزخرفة ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وبلغة عينة البحث(62) طالبة من طلاب التعليم الثانوي الصناعي تخصص الزخرفة ، أدوات الدراسة تمثل في مقياس الاتجاه نحو الممارسات الفنية( أعداد الباحثة)، وأثبتت نتائج البحث: وجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين(نظام التعليم العادي- فنية الجدارات) في الاتجاه نحو الممارسة الفنية لصالح مجموعة الجدارات  عند مستوي دلاله(0,01)، وأثبتت أيضاً وجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين(نظام التعليم العادي- فنية الجدارات) في التحصيل لصالح مجموعة الجدارات عند مستوي دلاله(0,01) لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الاتجاه نحو الممارسة والتحصيل الدراسي لدي طلاب التعليم الثانوي الصناعي شعبة زخرفة (نظام التعليم العادي- نظام الجدارات).
     Current research aimed to determine the correlation between Attitude towards Artistic practices and Academic Achievement in Specialist Curriculums for Technical High School Students, Department of decoration. Descriptive methodology was used by the researcher, while the sample consisted of (62) female students of Technical High School Students Department of decoration.
    The researcher used the scale of Attitude towards Artistic practices (set by the researcher). Result of the research showed that There is statistically significant differences between mean scores of the two Groups of the research (common Technical educational system – Technical efficiencies evaluation system) in scale of Attitude towards Artistic practices bias to efficiencies evaluation system group at the significant level of (0.01). The research showed also that There is statistically significant differences between mean scores of the two Groups of the research (common Technical educational system – Technical efficiencies evaluation system) in Academic achievement bias to efficiencies evaluation system group at the significant level of (0.01). Finally there is no statistically significant differences between Attitude towards Artistic practices and Academic achievement for students of technical education, department of decoration in the common technical educational system.

الموضوعات الرئيسية