. التنوع في بيئة العمل في مؤسسات التعليم بدولة الإمارات العربية المتحدة في ضوء نظرية الاندماج (دراسة تحليلية) .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

تعتبر إدارة التنوع من أكبر التحديات التي تواجه المنظمات في القرن الحادي والعشرين وفي نفس الوقت تمثل أكبر فرصة للتميز، ويتطلب نجاحها تغيير المديرين أساليب التعامل مع العاملين بما يتوافق مع الاختلاف ثقافاتهم، ويهدف البحث الحالي إلى التعرف على أبعاد التنوع في بيئة العمل بمؤسسات التعليم وممارساتها في ضوء التحولات العالمية التي أدت إلى التنوع، والتعرف على نظرية الاندماج ودورها في مواجهة التنوع، ومن ثم الكشف عن واقع جهود دولة الإمارات في تقبل التنوع، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع الدراسة للتعرف على أبعاد التنوع في بيئة العمل بمؤسسات التعليم بدولة الإمارات وكشف جهود الدولة في تقبلها للتنوع، وتوصل البحث إلى عدة توصيات من أهمها: ضرورة تحديث السياسات الحكومية لتدعم التعايش بين الثقافات المختلفة في الإمارات، ومن ثم العمل على التوجيه المناسب والتدريب لمواءمة مهاراتهم وقدراتهم بما يتوافق مع رؤية القيادة الإماراتية لتطوير بيئة العمل بمؤسسات التعليم العام.
Diversity management is considered one of the biggest challenges facing organizations in the 21st century, and at the same time, it represents the greatest opportunity for excellence. Its success requires managers to change their methods of dealing with employees in accordance with their cultural differences. The current research aims to identify the dimensions of diversity in the work environment of educational institutions and their practices in light of the global transformations that have led to diversity. It also aims to identify the theory of integration and its role in facing diversity, and then uncover the reality of the efforts of the United Arab Emirates in accepting diversity. The study relied on the descriptive method as it is suitable for the subject of the study to identify the dimensions of diversity in the work environment of educational institutions in the UAE and reveal the state's efforts in accepting diversity. The research reached several recommendations, the most important of which is the necessity to update government policies to support coexistence between different cultures in the UAE. This should be followed by appropriate guidance and training to align their skills and capabilities with the vision of the Emirati leadership to develop the work environment in public educational institutions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية