فاعلية أنشطة تعليمية قائمة على مدخل STEM لتنمية مهارات التفكير العلمي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم The effectiveness of educational activities based on STEM approach to develop scientific thinking skills for middle school

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية تربية – جامعة حلوان

2 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم كلية تربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف فاعلية أنشطة تعليمية قائمة على مدخل STEM  لتنمية مهارات التفكير العلمي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم، وقد تطلب البحث قيام الباحثة بإعداد دليل المعلم وكتاب التلميذ (الأنشطة التعليمية)، وإعداد أدة البحث المتمثلة في مقياس لمهارات التفكير العلمي، وتمثلت مجموعة البحث (المجموعة التجريبية) في (30) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي، واعتمد البحث على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتم تطبيق تجربة البحث في الفصل الدراسي الأول لعام(2023/2022)، وتم تطبيق أداة البحث قبلياً وبعدياً، وكشفت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية لمياس مهارات التفكير العلمي في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، مما يؤكد فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على مدخل STEM في تنمية مهارات التفكير العلمي لتلاميذ مجموعة البحث، ويوصي البحث بتطوير مناهج العلوم في ضوء توجهاتSTEM ، والاهتمام بالأنشطة التعليمية، والتأكيد على ممارسة التلاميذ لمهارات التفكير العلمي. 
The research aimed to identify the effectiveness of educational activities based on the STEM approach to develop scientific thinking skills for middle school students in science. The research required the researcher to prepare a teacher’s guide and a student’s book (educational activities), and to prepare the research tool represented by a measure of scientific thinking skills. the research group was represented by (Experimental group) included (30) female first-year middle school students. The research relied on the descriptive approach and the one-group experimental approach. The research experiment was applied in the first semester of the year (2022/2023), and the research tool was applied before and after, and the results revealed Searching for the presence of a statistically significant difference between the average scores of students in the experimental group for the Scientific Thinking Skills Measure in the pre- and post-applications in favor of the post-application, Which confirms the effectiveness of educational activities based on STEM approach in developing scientific thinking skills for the students of the research group, The research recommends developing science curricula in the light of STEM approach, Paying attention to educational activities, and emphasis on students practicing scientific thinking…………skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية