القيادة الرقمية ودورها في تحسين أداء القيادات في مؤسسات التعليم العالي بدولة الامارات العربية المتحدة Digital Leadership and Its Role in Enhancing Leadership Performance in Higher Education Institutions in the United Arab Emirates

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة بمرحلة الدكتوراه تخصص التخطيط الاستراتيجي وسياسات التعليم

2 أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية تربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف هذا البحث لدراسة القيادة الرقمية ودورها في تحسين أداء القيادات في مؤسسات التعليم العالي بدولة الامارات العربية المتحدة  وتم استخدام المنهج الوصفي ، حيث تم استعراض الأدبيات المتعلقة بمفهوم القيادة الرقمية  و أبعاد القيادة الرقمية و معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم لقادة التعليم ISTE و أثر القيادة الرقمية في تحقيق الثقافة التنظيمية في المؤسسات التعليمية و دور القيادة الرقمية في تحسين الممارسات لدى القيادات في مؤسسات التعليم العالي بدولة الإمارات العربية المتحدة  .
، ومن أهم النتائج التي توصل إليها أن دولة الإمارات العربية المتحدة توجه الجامعات لوضع سياسات واستراتيجيات لتحقيق الجودة وتقديم برامج دراسية متنوعة للطلبة واستغلال المباني الحديثة والمجهزة بالمختبرات التقنية لاكتساب المهارات التكنولوجية الحديثة، كما تسعى بعض الجامعات في دعم القيادة الرقمية من خلال التدريب والتطوير ودعم البحث والابتكار وتقديم الدعم الفني ، ومن أهم توصيات توفير برامج تدريبية وتطويرية للقادة تهدف إلى بناء قدراتهم في مجال القيادة الرقمية و تعزيز الوعي بأهمية التحول الرقمي وتأثيره على تحسين أداء المؤسسة و تشجيع التعاون والشراكات مع الأطراف المعنية، مثل الشركات التكنولوجية والمؤسسات الأكاديمية والمجتمع المحلي و توجيه السياسات والإستراتيجيات حيث ينبغي على المؤسسات التعليمية والجهات الحكومية توجيه السياسات والإستراتيجيات التي تدعم وتشجع على القيادة الرقمية في المؤسسات التعليمية ولابد من وجود رؤية استراتيجية واضحة لتعزيز القدرات.
The aim of this research is to study digital leadership and its role in enhancing the performance of leadership in higher education institutions in the United Arab Emirates. A descriptive research methodology was used, which involved reviewing literature related to the concept of digital leadership, dimensions of digital leadership, and the International Society for Technology in Education (ISTE) standards for educational leaders. Additionally, the research examined the impact of digital leadership on organizational culture in educational institutions and the role of digital leadership in improving leadership practices in higher education institutions in the United Arab Emirates.
One of the key findings of this research is that the United Arab Emirates directs universities to establish policies and strategies to achieve quality education, offer diverse academic programs for students, and utilize modern facilities equipped with technological laboratories to acquire modern technological skills. Some universities are also committed to supporting digital leadership through training, development, research, innovation support, and technical assistance.
Among the important recommendations are the provision of training and development programs for leaders aimed at building their capacities in the field of digital leadership, increasing awareness of the importance of digital transformation, and its impact on enhancing institutional performance. Furthermore, it is encouraged to promote collaboration and partnerships with relevant stakeholders, such as technology companies, academic institutions, and the local community. Policy and strategic guidance should be provided by educational institutions and government entities to support and encourage digital leadership in educational institutions. It is essential to have a clear strategic vision to enhance capabilities.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية