دور مناهج التربية الفنية في تنمية التذوق الفني والجمالي من وجهة نظر طلاب التربية الفنية بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت. The role of Art Education Curricula in developing Artistic and Aesthetic Taste from the point of view of Art Education Students at the College of Basic Education in the State of Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه في المناهج وطرق تدريس التربية الفنية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على دور مناهج التربية الفنية في تنمية التذوق الفني والجمالي من وجهة نظر طلاب التربية الفنية بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت، وتكونت عينة البحث من (24) طالب من طلاب التربية الفنية بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت، وأعد الباحث استبيان دور مناهج التربية الفنية في تنمية التذوق الفني والجمالي من وجهة نظر طلاب التربية الفنية، وتوصلت النتائج إلى أن مناهج التربية الفنية تسهم بشكل كبير في تنمية التذوق الفني والجمالي لدى طلاب التربية الفنية، كما تتفاوت وجهات نظر الطلاب من حيث نسب اسهام مناهج التربية الفنية في تنمية أبعاد التذوق الفني والجمالي وتترتب تنازليا كما يلي (الحكم الجمالي- التفضيل الجمالي- الحساسية الجمالية) ويليها (التذوق الفني)، وبذلك تسهم مناهج التربية الفنية في تنمية أبعاد التذوق الجمالي بشكل أكبر من التذوق الفني، ولكن جميعها حصلت على نسب مرتفعة من وجهة نظر طلاب التربية الفنية.
The aim of the research is to identify the role of art education curricula in developing artistic and aesthetic taste from the point of view of art education students at the College of Basic Education in the State of Kuwait, The research sample consisted of (24) students of art education at the College of Basic Education in the State of Kuwait. Art in the development of artistic and aesthetic taste from the point of view of art education students. The results concluded that the curricula of art education contribute significantly to the development of artistic and aesthetic taste among art education students, and the views of students vary in terms of the proportions of the contribution of art education curricula in the development of the dimensions of artistic and aesthetic taste and are arranged in descending order as follows (aesthetic judgment - aesthetic preference - sensitivity Aesthetic) followed by (artistic taste), and thus art education curricula contribute to the development of the dimensions of aesthetic taste more than artistic taste, but all of them obtained high percentages from the point of view of students of art education.

الموضوعات الرئيسية