الفروق في الذكاء الشخصي لدى معلمي التربية الخاصة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة الماجستير في التربية – تخصص (الصحة النفسية) كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق في الذكاء الشخصي لدى معلمي التربية الخاصة، وذلك في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية تمثلت في النوع، والمهنة، ومستوى الخبرة، وقد تألفت عينة الدراسة الأساسية من (225) معلمًا ومعلمة من معلمي التربية الخاصة، بواقع (110) ذكور، و(115) إناث، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (22- 59) سنة، بمتوسط عمري (42,16) سنة، وانحراف معياري (9,120) سنة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (السببي- المقارن). وطبقّت الباحثة مقياس الذكاء الشخصي لدى معلمي التربية الخاصة (إعداد: الباحثة). وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,001) بين متوسطي درجات معلمي ومعلمات التربية الخاصة في الدرجة الكلية والعوامل الفرعية لمقياس الذكاء الشخصي لصالح المعلمات الإناث. ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,001) بين متوسطي درجات المعلمين والمشرفين التربويين في الدرجة الكلية والعوامل الفرعية لمقياس الذكاء الشخصي لصالح المعلمين. كما توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,001) بين متوسطي درجات معلمي التربية الخاصة في الدرجة الكلية والعوامل الفرعية لمقياس الذكاء الشخصي تُعزى لاختلاف مستوى الخبرة لصالح مرتفعي الخبرة.
The current study aimed to reveal differences in personal intelligence among special education teachers in the light of some demographic variables represented in gender, profession and level of experience. The study sample consisted of (225) special education teachers, with (110) males, and (115) females, their age ranged between (22-59) years, with an average age of (42.16) years, and a standard deviation of (9.120). And the study relied on the descriptive approach (causal- comparative). The researcher applied the personal intelligence scale (prepared by: the researcher). The results of the study indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (0.001) between the mean scores of male and female special education teachers in the total score and the sub-factors of the personal intelligence scale in favor of female teachers. And there were statistically significant differences at the level of significance (0.001) between the mean scores of teachers, supervisors, and educators in the total score and the sub-factors of the personal intelligence scale in favor of teachers. The results also found that there were statistically significant differences at the level of significance (0.001) between the average scores of special education teachers in the total score and the sub-factors of the personal intelligence scale, due to the difference in the level of experience in favor of those with high experience.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية