Enhancing Preparatory School Pupils’ Motivation to Learn EFL

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 English Language Instructor & Cambridge Certified Mentor & Supervisor

2 Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education Menoufia University

3 Associate Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education October 6 University

4 Assistant Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education Helwan University

المستخلص

The present study was conducted to investigate the effect brain-based learning on developing preparatory school pupils’ motivation towards learning EFL. The study used the pre-post tested one group design. The participants were 30 first year preparatory stage pupils from Dr. Mustafa Musharraf Preparatory School in Cairo. To achieve the aim of the study, a motivation scale was designed to measure the pupils’ motivation towards learning English. It was administered to the participants before and after the experiment. The motivation scale was administered before the implementation of the program to identify the participants’ entry level of motivation. Then, the proposed program based on brain-based learning was implemented. After that, the motivation scale was administered for the second time to measure the participants’ level of motivation after studying the designed program. The mean scores of the pre-post administrations of the motivation scale were statistically treated. The results indicated that there was a statistically significant difference at 0.01 in the pre- and post-administrations of the motivation scale in favor of the post-administration. In light of this finding, it is recommended that the use of brain-based learning should be exploited to enhance pupils’ motivation towards learning EFL.
أجريت هذه الدراسة للتحقيق في تأثير التعلم المعتمد على الدماغ على تنمية الدافعية لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لطلاب المدارس الإعدادية. استخدمت الدراسة تصميم المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث من 30 تلميذة من الصف الأول الإعدادي في مدرسة الدكتور مصطفى مشرف الإعدادية بالقاهرة. ولتحقيق هدف الدراسة، تم تصميم مقياس الدافعية لتعلم الانجليزية القبلي البعدي لقياس دافعية التلميذات لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وقد تم تقديم المقياس للتلميذات قبل التجربة وبعدها، حيث تم اختبارهن قبل تطبيق البرنامج لتحديد مستوى الدافعية لتعلم الإنجليزية كلغة أجنبية لدى التلميذات. وبعد ذلك تم تنفيذ البرنامج المقترح القائم على التعلم القائم على الدماغ، ثم تم اجراء المقياس البعدي لقياس التطور في مستوى الدافعية لتعلم الإنجليزية كلغة أجنبية لدى التلميذات عينة البحث. وقد تم معالجة متوسط ​​درجات المقياس القبلي البعدي إحصائيًا، وأشارت النتائج إلى وجود فرقا إحصائيًا عند 0.01 في الاجراء القبلي والبعدي لصالح المقياس البعدي. في ضوء هذه النتيجة، يوصى باستخدام التعلم القائم على الدماغ لتنمية الدافعية لتعلم الإنجليزية كلغة أجنبية. لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية